Nyheter

Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef og ansvarlig for bærekraft i Kiwi.

Kiwi-kassene blir sukkerfrie

«Sunnhet til folket» har lenge vært en av Kiwis paroler. Nå tar kjeden et lite, men samtidig kostbart grep og fjerner sjokolade og sukkervarer fra kassa.

Publisert Sist oppdatert

­– For virkelig å mene noe med at vi legger til rette for sunne valg, var vi nødt for å gjøre noe med fristende sukkervarer i selve kassa. Vi vet at det er mange som lett kan legge en ekstra sjokolade eller lefse på kassebåndet, og det ville vi gjøre noe med, forteller Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef og ansvarlig for bærekraft i Kiwi, i en pressemelding.

Dette betyr i praksis at det ikke vil være sjokolade eller andre sukkervarer i kassa. Det er Kiwi sentralt som hovedsakelig tegner opp hvordan butikken skal se ut og hvilke varer som plasseres hvor.

– Endringen blir i disse dager gjennomført i alle våre 703 butikker, forteller Mile Helgesen.

Nasjonalforeningen for folkehelsen begeistret

Tidligere i år tok Nasjonalforeningen for folkehelsen og generalsekretær Mina Gerhardsen initiativ til et møte med Kiwi. Der ønsket de å høre mer om hvordan kjeden jobber med sunnhet, og kom med innspill til hva de gjerne kunne sett mer av.

Da kom de med ett ønske: å gjøre kassene sunnere.

– Det må bli lettere å ta sunne valg. At Kiwi nå går foran og fjerner sukkeret fra kassene er viktig for å redusere impulshandlingen av usunne, søte varer, og er et viktig bidrag for bedre helse, fremholder Mina Gerhardsen i Nasjonalforeningen for Folkehelsen.

Flere internasjonale rapporter peker ifølge Gerhardsen på sunnere kasser som et av de viktigste tiltakene man kan gjøre for å få folk til å velge litt sunnere. En av disse er Oljefondet og UNICEFs rapport fra 2023 «Guidance Framework to Support Healthier Food Retail Environments for Children».

Også undersøkelser Nasjonalforeningen for folkehelsen selv har gjort, viser stor støtte for å fjerne sukkervarene fra kassene.

– Folk ønsker å slippe den ekstra fristelsen på vei ut av butikken, forklarer Mina Gerhardsen.

Endrer ikke på plasseringen

Mile Helgesen påpeker at sjokolade og sukkervarer fortsatt vil være i slutten av handlerunden.

– Vi endrer ikke på plasseringen av godteriavdelingen vår. Spesielt i de minste butikkene kan nok dette oppleves som ganske nærme kassene. Man kan selvsagt alltid mene at vi burde gjøre mer, men vi mener dette er en stor endring for oss, som vil komme kundene og folkehelsen til gode.

Kiwi har satt seg som mål å skape en sunnere handlekurv hos kundene, blant annet når det gjelder sukker.

– Vårt mål er å redusere salget av sukker med 10 prosent i 2025, sammenlignet mot 2020. Det å fjerne sukkervarer fra kassene er et stort og viktig tiltak for å nå dette målet, sier kommunikasjonssjefen.

Powered by Labrador CMS