Nyheter

Det tok 18 måneder, men nå er avtalen i boks. Fra venstre nasjonal kategorisjef Trude Maurset Høgheim i Felleskjøpet Agri, kommersiell direktør Toni Kvam og salgssjef Trond Schwartz i Wenaas Workwear og Bård Hauge, produkt- og utviklingssjef EMV i Felleskjøpet Agri. Foto: Karstein Brøndbo | Felleskjøpet

Wenaas Workwear sikret seg avtale med Felleskjøpet Agri

Selskapet fra Måndalen skal levere bekledning til bondesamvirkets butikker.

Publisert Sist oppdatert

­Felleskjøpet Agri har inngått avtale med Wenaas Workwear om levering av generell arbeidsbekledning, noen som blant annet inkluderer velkjente merkevarer som den grønne T-skjorta og Felleskjøpet-dressen.

I løpet av det siste året har det vist seg at noen Felleskjøpet-butikker har hatt et dårligere utvalg enn vanlig på arbeidsbekledning, skriver Felleskjøpet Agri i en pressemelding.

Nedsalg og ny totalpakke

Årsaken er at Felleskjøpet har solgt seg ned på eksisterende vareutvalg. Nå ligger det derimot an til bedring i tilgangen på grønne klær hos bondesamvirket.

– Prosessen med å få på plass ny leverandør har pågått i halvannet år. Nå er vi veldig glade for at vi har fått med oss Wenaas som samarbeidspartner. Dette gir oss en svært god totalpakke, både på høy kvalitet, pålitelig levering og en effektiv logistikkmodell, understreker kategorisjef Lillian Spjeldnes Flathen.

Populært i både bygd og by

Siden 2020 har Felleskjøpet Agri solgt 30.000 grønne kjeledresser og over 23.000 T-skjorter med den velkjente FK-logoen.

Felleskjøpet-capsen dukker opp både på festival og i fjøset, og har solgt nesten 50.000 eksemplarer i samme tidsrom.

– Hovedkunden vår er den norske bonden, og det gjelder også bekledningen. Klærne våre har derimot også fått fotfeste i de mer urbane miljøene, fremhever Bård Hauge, produkt- og utviklingssjef for egne merkevarer i Felleskjøpet Agri.

– Vi synes selvsagt det er stor stas at også unge og urbane mennesker bruker våre klær, legger han til.

«Felleskjøpet-capsen dukker opp både på festival og i fjøset, og har solgt nesten 50.000 eksemplarer siden 2020.»

Høsten 2022 startet bondesamvirket arbeidet med å reforhandle leverandøravtaler på bekledning, profil- og arbeidstøy. Anbudsrunden startet med 17 ulike leverandører, som etter hvert ble en kortliste på fire, heter det videre i pressemeldingen.

Har ønsket det lenge

Med ny avtale på plass, vil klær fra Wenaas etter hvert rulles ut i Felleskjøpet-butikkene.

Wenaas Workwear ble etablert i 1931, og har med det en lang bedriftshistorie, med utgangspunkt i bygda Måndalen i Romsdal. Wenaas er størst aktør på det norske markedet innen arbeidstøy og verneutstyr, med en betydelig satsning og vekst internasjonalt.

– Vi er meget stolte og glade over å ha signert en avtale med et stort og ettertraktet selskap som Felleskjøpet Agri. Det er ingen hemmelighet at vi lenge har ønsket dette samarbeidet. Dette samarbeidet åpner for utallige muligheter og spennende prosjekter, poengterer salgssjef Trond Schwartz i Wenaas Workwear.

Felleskjøpet Agri i korte trekk

  • Felleskjøpet Agri er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt100 butikker som retter seg mot bønder og forbrukere i Norge.
  • Det er et samvirke eid av rundt 37.500 bønder.
  • Felleskjøpet Agri hadde i 2023 en omsetning på 20,5 milliarder kroner og i overkant av 4.000 ansatte.
  • Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene.
  • Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.
  • Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Virksomheten omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr.
Powered by Labrador CMS