Nyheter

Voldsom vekst – 32.000 investorer i Folkeinvest
Folkefinansiering har gått fra null til flere hundre millioner på få år.
– Vi tilrettela 320 millioner kroner til 60 selskaper i fjor. Vi har 32.000 registrerte investorer, forteller kommunikasjonssjef Amalie Holt i Folkeinvest.
Sjekker selskapene
Hun ser at investorene er ulike. Mange er verdidrevet. De satser på noen som kanskje kan løse kreftgåten, de er teknologioptimister som vil ta verden videre eller de vil bidra til å ha et norskeid bryggeri eller et mattilbud i nærområdet sitt.
Det går an å trekke paralleller mellom den voldsomme veksten for lokalmat og interessen for folkefinansiering. Holt trekker frem Matfra.no som et eksempel som Folkefinansiering har håndtert: Et digitalisert rekoring-produkt, der lokale produsenter kan få solgt produktene sine direkte.
– For dem som gjør aksjebasert folkefinansiering, setter vi noen krav om at ting er på stell. Vi har gjort en stor gjennomgang av selskapet slik at investorene skal være sikre på at kapital kommer formålet til gode, understreker Amalie Holt.
Fire former
Hun beskriver fire forskjellige former for folkefinansiering. I tillegg til den aksjebaserte er det snakk om lånebasert – altså at du låner ut penger; en løsning som ikke minst er stor innenfor eiendom. Det er snakk om donasjonsbasert – Spleis eller andre måter å gi bort penger på som støtte. Og den kan være belønningsbasert – for eksempel «hvis mange nok kjøper denne boken på forhånd, så skal jeg skrive den».
Små og store kampanjer
Her er et lite utvalg av store og små kampanjer i matbransjen:

-
Telemark Bryggeri: Vil bli et internasjonalt drikkevarehus og hentet 8,6 millioner fra 2.000 investorer gjennom Folkeinvest.
-
Matoppskrift- og tipsappen Sulten: «Fattig student»-instagrammer Karen Elene Thorsen hentet 3,1 millioner kroner gjennom Folkeinvest.
-
Grønn Mat: Gründer Ingrid Marie Karlsen hentet 2 millioner kroner gjennom Dealflow til pizzabunnproduksjon og annen bakst med gulrot som ellers ville blitt til svinn.
-
Ekeby Gårdsbryggeri: Hentet 3,9 millioner kroner gjennom Folkeinvest til større tanker til bryggeriet ved Værne Kloster i Moss.
-
Quini: Hentet 101.000 kroner gjennom Bidra før lanseringen av melkefri urkorngrøt.
-
Slushmaskin til barne- og ungdomsavdeling på Stavanger universitetssjukehus: Er i drift etter at det kom inn langt mer enn målet på 40.000 kroner gjennom Spleis.
-
Videre drift av Kampen Bistro – støtte etter nedstengning: Kampanjen gjennom Spleis var ikke avsluttet da Matindustrien gikk i trykken.
-
Norvolls Sustainable food – butikk og nettbutikk for bærekraftig mat: Kampanjen gjennom Kickstarter var ikke avsluttet da Matindustrien gikk i trykken.
Flere kommer
Flere prosjekter er på vei. Her er noen av dem:
-
Smiz: Plattform for sunn og bærekraftig mat bestilt hjem. (Dealflow)
-
Chew: E-læring for barn, med matinnhold fra Christer Rødseth. (Dealflow)
-
The Queen’s Seafood Company: Sjømat til internasjonale markeder. (Folkeinvest)
-
Novelty Food: Edvard Grieg sjokolade til internasjonale markeder. (Folkeinvest)