Tine taper andeler

– Vi gjennomfører ulike større tiltak for å styrke konkurransekraften vår det neste året, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE.

Publisert Sist oppdatert
Hovedtrekkene for 2017 viser at TINE taper andeler ulike volumprodukter med en nedgang i første halvår på 1,1 prosent i verdi og 4 prosent på volum.– Vi ser at vi taper andeler og det er krevende å tilpasse kostnadsbasen løpende når volumene svekkes, sier Hanne Refsholt, i en pressemelding.De setter derfor nå i verk flere tiltak med mål om å redusere kostnadene med minimum 450 millioner kroner i 2018. Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder.Tiltakene vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning.– Tiltakene vil omfatte hele selskapet, hvor noen prosjekter allerede er i gang. Når det gjelder nedbemanning har vi ikke eksakte tall på årsverk, men vi vil gjennomføre gode omstillingsprosesser i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte i TINE slik vi også har gjort før, sier hun.Samtidig har TINE ambisjoner om å øke veksten og noen områder vil også styrkes i forhold til kompetanse og personer.– Vår viktigste oppgave fremover blir å styrke innovasjonskraften og bedre tilfredsstille behovene til handelen og norske forbrukere. Ny organisering og kostnadsforbedringer blir grunnsteinene for et mer konkurransekraftig TINE, avslutter Refsholt.

Omfattende tiltak

Økt vekst

Powered by Labrador CMS