Nyheter

Olaf Pedersen i sving under en såkalt tørrfiskaperitivo i 2021 i Italia.

Suksess for tørrfisk, beskjedent for fenalåret

Tørrfisk og fenalår er de to norske spesialitetene med europeisk beskyttet betegnelse.

Publisert Sist oppdatert

Norge eksporterte tørrfisk for 729 millioner i 2021. Merkevaren Tørrfisk fra Lofoten er en viktig bidragsyter.

Olaf Pedersen leder Tørrfisk fra Lofoten sitt arbeid i Italia. Tørrfisk fra Lofoten er en sammenslutning av en rekke tørrfiskleverandør fra Lofoten.

Pedersen er fjerde generasjons fiskeoppkjøper og tidligere sjef i AS Glea i Lofoten. Nå styrer han tørrfiskmerkevaren på heltid fra det viktigste markedet, Italia. Han har bosatt seg i byen Desenzano del Garda, i sørenden av Gardasjøen nord i Italia.

Kraftig vekst

Eksporten av norsk tørrfisk i 2021 var på 4.300 tonn, opp 9 prosent fra 2020. Verdien var 729 millioner kroner, opp 24 millioner kroner (3 %) fra 2020.

– Eksportvolumet til vårt største tørrfiskmarked Italia økte hele 30 prosent i fjor og er tilbake på samme nivå som i årene før koronapandemien. Prisene falt riktignok 12 prosent fra året før, sier sjømatanalytiker Eivind Hestvik Brækkan i Norges sjømatråd i rådets oppsummering av 2021.

Enestående merkevare

Tørrfisk fra Lofoten er et unikt kvalitetsprodukt, og fikk i 2014 – som det første i Norge – Europeisk beskyttet betegnelse (PGI) i EU, en merkevarebeskyttelse på linje med produkter som Parmigiano Reggiano og Balsamico di Modena.

Tørrfisk fra Lofoten fikk i 2007 Geografisk Beskyttet Betegnelse i Norge fra Stiftelsen Norsk Mat og tilsvarende juridisk beskyttelse i EU med PGI i 2014.

– Det har vært en lang prosess. Jeg har så langt sertifisert 13-14 distributører i Italia. Det norske Veritas utfører kontroll av de lisensierte selskapet. Dette kan være massekontroll, at det som selges er i samsvar med det som kjøpes, og at sertifisert tørrfisk bearbeides og merkes i samsvar med offentlig regelverket og konsortiets retningslinjer, forteller Olaf Pedersen til Matindustrien.

Han understreker at Italia ikke er noe ensartet marked, forskjellene er store og variasjonene mange for innpakking og måten tørrfisken brukes på i ulike matretter.

– Nord-Italia er det rikeste og mest velutviklede markedet for oss. Vestkysten og det sørlige Italia har mange markedsplasser der det ikke er vanlig å pakke inn fisken, dermed blir det mer utfordrende å få synliggjort merkevaren vår, forklarer Pedersen, som understreket at han er optimist med tanke på fortsatt vekst i dette nøkkelmarkedet for norsk tørrfisk.

Fenalår kun til Frankrike

Foreløpig står bare Frankrike på lista over land «Fenalår fra Norge» eksporteres til, men Grilstad tror på et større eksportmarked.

Bak den beskyttede betegnelsen «Fenalår fra Norge» står samvirket med samme navn. Her deltar Nortura, Bjorli Fjellmat og Fatland sammen med Grilstad, som per i dag er eneste selskap som driver med eksport.

500-1.000 kilo årlig

Her markedsføres fenalåret under en messe i Lyon.

Hjemmemarkedet er suverent viktigst for Fenalår fra Norge. Svein Andreassen er merkevaresjef for Tind i Grilstad, som overtok som heleier i Tind i 2016. Andreassen var også med å starte opp spekematprodusenten Tind.

– Volumet med «Fenalår fra Norge» har ligget på 500 – 1.000 kilo årlig. I dag er Frankrike det eneste landet vi eksporterer til, men også her har markedet ligget nede for telling på grunn av pandemien. I september-oktober 2021 leverte vi rundt 500 kilo av Tind marinert og speka lammelår, sier Andreassen til Matindustrien.

Premiumprodukt

Ved siden av Tørrfisk fra Lofoten er Fenalår fra Norge det eneste norske produktet som er tildelt Protected Geographical Indications (PGI) i EU, altså en europeisk beskyttet betegnelse. Vernet er det sterkeste verktøyet mot kopiering og en anerkjennelse av produktkvalitet. Merket har stor betydning nå produktet skal selges i Europa.

Foto Svein Andreassen er merkevaresjef for Tine i Grilstad.

Fenalår fra Norge er definert som saltet, tørket og modnet og eventuelt røkt lår av lam og sau av norsk opprinnelse.

– Fenalåret er et nisjeprodukt. Kjøperne i Frankrike er premium restauranter, med krevende og kresne kunder, forklarer Andreassen.

Pandemien har også sørget for flere avlyste besøk av fenalårinteresserte franske innkjøpere, men Andreassen har avtalt et nytt besøk her hjemme i mai/juni.

Han har også vært med på å krangle seg inn på prestisjerestauranter i Paris, der kokken har gitt klar beskjed om at «dere får fem minutter».

– Har vi først fått dem til å smake, så får vi gjerne bli noen timer, ler Andreassen, som opplever at smaken trumfer de fleste motargumenter – en pris i det øvre sjiktet inkludert.

Spania og Italia

Merkevaresjefen for Tind i Grilstad anser Spania og Italia som de to meste aktuelle landene for eksport utover Frankrike.

– Det gjelder ikke bare Fenalår fra Norge, men også andre av Tind sine produkter, blant annet av elg og reinsdyr.

Powered by Labrador CMS