Ledelse
Slik kritiserer du sjefen
Det kreves mot, omtanke og forberedelser for å gi negative tilbakemeldinger til lederen din ut å sette forholdet på spill.
LEST OM LEDELSE. Det kan være vanskelig å si ifra til sjefen dersom hun avbryter deg midt i et møte eller behandler deg på en måte som gjør deg ukomfortabel.
Før du bestemmer deg for å kritisere sjefen, skriver Lederweb du må vurdere om den potensielle kostnaden veier opp for det du vinner på å si ifra.
Når samtalen er ferdig må du huske å takke sjefen for at hun tok seg tid til å snakke med deg.
Lederweb beskriver, med henvisning til en artikkel fra hbr.org, en tretrinnsmodell for hvordan du skal gå fram når du vil kritisere sjefen:
Prøv å se helhetlig på situasjon. Kan sjefen din ha hatt en dårlig dag, eller er dette gjentakende oppførsel?
Du må også vurdere om sjefen din er typen til å ta til seg konstruktiv kritikk uten å legge deg for evig hat. Hvis du er i tvil på hvordan hun vil reagere, se nøye etter hvordan hun takler negative tilbakemeldinger fra andre.
Send en mail til sjefen hvor du skriver at du gjerne vil snakke om hendelsen som nylig skjedde mellom dere. Øv deg godt på hvordan du vil starte samtalen – det vil sette tonen for resten av møtet. Takk henne for å sette av tid til å prate med deg.
Forklar hvor og når den spesifikke oppførselen skjedde, forklar hva du sa og hørte og beskriv hvordan du oppfattet sjefen.
Øv gjerne sammen med en venn først. Spør vennen om beskjeden oppfattes som autentisk, om hun forstod budskapet og hvordan hun ville følt seg etter å ha hørt dette.
Det er lurt å ta en pause etter at du har sagt det du ville si. Vær tålmodig og la sjefen din reflektere over det du har sagt før hun svarer.
Hvis sjefen fremdeles er sint på deg, gå stille ut av rommet og si at du beklager at hun ble sint. Du kan spørre om du kan snakke med henne en annen gang.