Nibio

Flere bedrifter i matindustrien enn tidligere skaper større verdier.

Skaper mer, tjener mindre

Matindustrien øker produksjon og verdiskaping, men driftsmarginen har gått ned fra fire prosent i 2004 til tre prosent nå.

Publisert Sist oppdatert
Utviklingen for matindustrien er positiv, konstaterer Nibio i «Mat og industri 2015»-rapporten. Den ble presentert på seminar om bioøkonomien torsdag.Norske hushodninger brukte 236,8 milliarder kroner på mat- og drikkevarer i 2014.Matindustrien sysselsetter flere, har flere bedrifter, investerer mer, produserer mer og skaper mer verdier. Verdiskapingen i matindustrien har vært sterkere enn i øvrig industri de siste årene, og særlig etter finanskrisen i 2008, viser rapporten. Det forklarer forskerne med at matindustrien er mindre sårbar ovenfor konjunktursvingninger.Likevel har importen av mat- og drikkevarer økt kraftig de siste 15 årene, og Norge importerer fem ganger så mye mat som landet eksporterer. I 2003 tok den norske industrien hånd om 88,2 prosent av markedet, mens andelen nå ligger rundt 80 prosent.Lønnsvekst i industrien, økende prisforskjeller og svingninger i prisene på sentrale råvarer i EU og Norge gjør det vanskeligere for norsk industri å konkurrere. Og det blir enda tøffere med økt internasjonalisering, konstaterer Nibio-forskerne i rapporten.

Produserer mer

Taper andeler i Norge

Powered by Labrador CMS