Nyheter

Rekordhøy norskandel i Norgesgruppen

Totalt for alle landbruksprodukter ble norskandelen i Norgesgruppen 73,1 prosent i 2023. Dette er rekordhøyt og en økning på 4 prosent fra året før.

Publisert Sist oppdatert

­Norskandelen for egg, kylling og lam i Norgesgruppens butikker endte på 100 prosent i 2023. For svin og storfe, var andelene henholdsvis 98 og 99 prosent.

Kategoridirektør Vidar Olsen er fornøyd med norskandelen i fjoråret, og viser til at dette er et resultat av Norgesgruppens langsiktige strategi om å øke andelen norskproduserte varer butikkene.

– Vi vet at kundene ønsker å kjøpe norske produkter, og derfor er det naturlig for oss å jobbe for at flest mulig av produktene i våre butikker er norske. Vi ønsker å jobbe enda tettere sammen med landbruket for å styrke preferansen for norske råvarer, og spesielt når de er i sesong, sier Olsen i en pressemelding.

Han viser til at en viktig del av denne jobben gjøres i butikk gjennom tydelig markedsføring av norske landbruksprodukter, når de er i sesong.

– Når kundene går i våre butikker, skal det være enkelt for dem å velge produkter med norske råvarer.

Utfordringer med været vil gjøre at enkelte produktgrupper antagelig vil ha lavere norskandel i 2024 enn i 2023. Lang vinter, tørke og uværet Hans bidrar til at korn- og potetsesongen ble svakere enn normalt, og dette vil kunne gjøre det vanskelig å dekke behovet med norske poteter og kornprodukter. Men Olsen sier at over tid skal uansett norskandelen øke.

– Selv om været kan gjøre norskandelen lavere eller høyere i et enkeltår, så er vårt mål at den skal være økende. Det krever et godt samarbeid i hele verdikjeden for mat. Jeg vil spesielt trekke frem jordbær og tomater som to områder hvor vi har jobbet godt sammen, fra bonden til Norgesgruppen, for å forlenge sesongen, og dermed gjøre at vi kan ha gode norske produkter i en lengre periode av året.

Powered by Labrador CMS