Nyheter

Regler bremser snålt grønt
Enkelte snåle produkter selger godt, men innen frukt og grønt bremser reglene og sesongsvingningene det snåle salget.
Det forteller Bunnpris-sjef Christian Lykke til Matindustrien.
– Vi har snåle egg, vi har spekematavskjær, og vi har juice, forteller Lykke.
Først ute
Bunnpris var først ute med å lage sitt eget konsept for ukurante varer. Snål frukt & grønt har solgt dårligere enn de andre snåle produktene.
– Problemet er tilgang til råvarer, sier han.
Utenfor de norske sesongene måtte kjeden ha importert for å kunne selge de mindre billedskjønne varene. Men produsentene i andre land får ikke lov til å eksportere dem.
– En fransk løk eller pære som ikke tilfredsstiller kravene, må selges i Frankrike. Dermed må vi egentlig bare selge norske varer i dette formatet. Den norske sesongen er fin, men den er kort og intens, konstaterer Bunnpris-sjefen.
Eggene treffer
Derfor bruker han heller Snål-konseptet til andre produkter. Unge høner som legger små egg, for eksempel, de er der året rundt. De snåle eggene er det produktet i Snål-konseptet som har truffet best.
– Vi kunne absolutt gjort mer, men dessverre er strukturene i landbruket sånn at produsentene er låst til én leverandør eller én grossist. Vi kunne tenkt oss å ta alt som var av sånn rar kvalitet, vi, men da krysser man disse linjene, sier Christian Lykke.