Nyheter

Aleksander Haraldsen på Bunnpris Raufoss frister med snål høne og snål juice.

Regler bremser snålt grønt

Enkelte snåle produkter selger godt, men innen frukt og grønt bremser reglene og sesongsvingningene det snåle salget.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller Bunnpris-sjef Christian Lykke til Matindustrien.

– Vi har snåle egg, vi har spekematavskjær, og vi har juice, forteller Lykke.

Først ute

Bunnpris var først ute med å lage sitt eget konsept for ukurante varer. Snål frukt & grønt har solgt dårligere enn de andre snåle produktene.

– Problemet er tilgang til råvarer, sier han.

Utenfor de norske sesongene måtte kjeden ha importert for å kunne selge de mindre billedskjønne varene. Men produsentene i andre land får ikke lov til å eksportere dem.

– En fransk løk eller pære som ikke tilfredsstiller kravene, må selges i Frankrike. Dermed må vi egentlig bare selge norske varer i dette formatet. Den norske sesongen er fin, men den er kort og intens, konstaterer Bunnpris-sjefen.

Eggene treffer

Derfor bruker han heller Snål-konseptet til andre produkter. Unge høner som legger små egg, for eksempel, de er der året rundt. De snåle eggene er det produktet i Snål-konseptet som har truffet best.

– Vi kunne absolutt gjort mer, men dessverre er strukturene i landbruket sånn at produsentene er låst til én leverandør eller én grossist. Vi kunne tenkt oss å ta alt som var av sånn rar kvalitet, vi, men da krysser man disse linjene, sier Christian Lykke.

Powered by Labrador CMS