Nyheter

Fornøyd trio: Kenneth Hamnes, administrerende direktør i Kavli Holding, Kristine Aasheim, administrerende direktør i Q-Meieriene og Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke. Foto: Q-Meieriene

Q-Meieriene medlem i Virke

Q-Meieriene har meldt seg inn i arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Bakgrunnen er blant annet konkurranseforholdene i meierisektoren.

Publisert Sist oppdatert

­Målet er nemlig å bygge en sterkere allianse for å opprettholde konkurransen i meierisektoren, og å overbevise Stortinget om å endre kurs i melkepolitikken, skriver Q-Meieriene i en pressemelding.

– Trenger flere støttespillere

– Vi i Q-Meieriene kjemper en tøff kamp for konkurranse på like vilkår i meierisektoren. Vi trenger flere støttespillere i denne kampen. Når Hovedorganisasjonen Virke har dette som ett av sine satsningsområder er vi en god match, sier Kristine Aasheim, administrerende direktør i Q.

Virke, som allerede organiserer flere av de store dagligvarekjedene, har engasjert seg kraftig mot regjeringens forslag om å redusere konkurransen i meierimarkedet. Dette er en kamp Q-meieriene har gått i bresjen for.

– Vedtar mindre konkurranse

– Vi opplever at regjeringen vedtar mindre konkurranse og at Tine som markedsregulator ikke oppfyller sin rolle. Nå jobber regjeringen også med fjerning av målpris på melk, uten å ha utredet hvilke konsekvenser det vil få for bøndene, næringslivet og forbrukerne, mener styreleder Kenneth Hamnes.

Nå håper de den nye alliansen vil bidra til å overbevise politikerne om at regjeringens modell slår dårlig ut både for norske forbrukere, melkeprodusenter og anvendelsen av norsk melk på lengre sikt.

– Vi håper Virke vil hjelpe oss å overbevise Stortinget om at en faktabasert, grundig utredet og bred politisk løsning er best for alle, understreker Aasheim.

Klare til kamp

Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare, ønsker Q-Meieriene velkommen, og forteller at organisasjonen står klar til å kjempe for fortsatt konkurranse i meierisektoren.

– Meierivarer utgjør 15 prosent av forbrukernes handlekurv, og markedet er nesten totalt dominert av Tine, som også er markedsregulator. Når landbruksministeren vil fjerne virkemidlene som gir Q mulighet til å konkurrere på rettferdige vilkår, rammes konkurransen og forbrukerne, sier han.

«Å kjempe Rørosmeieriet og Q-Meierienes sak handler om rettferdighet, forutsigbarhet og innovasjon i verdikjeden for mat.»

Bendik Solum Whist, direktør for Virke dagligvare

Whist påpeker samtidig at Virke har lang tradisjon for å jobbe for like konkurransevilkår i en rekke deler av norsk samfunnsliv.

– Like konkurransevilkår er Virkes politiske DNA. Meierimarkedet er særlig utfordrende fordi konkurranseloven ikke gjelder i samme grad overfor de dominerende landbrukssamvirkene som i andre markeder, mener han.

Vil bygge en sterk front

Rørosmeieriet er allerede medlem i Virke. Med Q også med på laget, tror Whist at de kan bygge en sterk front for å styrke konkurransen i meierimarkedet, der Tine som tidligere monopolist fortsatt er svært dominerende i de fleste produktkategorier.

– Å kjempe Rørosmeieriet og Q-Meierienes sak handler om rettferdighet, forutsigbarhet og innovasjon i verdikjeden for mat. Uten slike utfordrere blir tilbudet til forbrukerne dårligere og samfunnet fattigere, sier Whist.

Fakta om Q-Meieriene

  • Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri.
  • Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet.
  • Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork og 1,75 liter melkekartonger.
  • Hovedaksjonær i Q-Meieriene er Kavli Holding AS som eies 100 prosent av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet.
  • Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene til forskning, kultur og humanitært arbeid.

Kilde: Q-Meieriene

Powered by Labrador CMS