Nyheter

Q-Meieriene best på bærekraft
Tine må se seg slått av Q-meieriene som den sterkeste merkevaren på bærekraft i forbrukernes øyne.
Q-Meieriene tar tredjeplassen og Tine fjerdeplassen i årlige undersøkelsen gjennomført av Sustainable Brand Index (SBI). Bare Finn og Ikea er foran dem.

Tine gikk for øvrig helt til topps i kåringen i 2017, 2019, og 2021.
Ingen hvilepute
– Dette er en seier til Q-fansen, sier Q-sjef Kristine Aasheim.
Utfordrermeieriet vil ikke slå seg selv på brystet, men velger i stedet å hylle forbrukerne.
— Det som er gøy med denne kåringen er at den handler om hvordan forbrukerne ser oss, og det er jo nettopp forbrukerne vi kan takke for topplasseringen. Det er de som hele tiden utfordrer oss til å finne bedre og mer klimasmarte løsninger, sier Aasheim.
Hun understreker at topplasseringen ikke skal være noen hvilepute:
— Dette gir oss ekstra motivasjon til å fortsette arbeidet vi har startet. Vårt overordnede mål er at det skal bli enda enklere å ta gode og klimasmarte valg i butikk.
265 merkevarer vurdert
Finn.no overtar posisjonen som Norges mest bærekraftige merkevare. Norske forbrukere rangerer den digitale handelsplassen foran Ikea, Q-Meieriene og fjorårets vinner Tine.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11.600 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden desember 2021 – februar 2022.Totalt er 265 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere på FNs 17 globale bærekraftsmål.
Næringsmiddelindustrien synes
Her er merkevarene fra næringsmiddelindustrien som plasserer seg blant topp 50 i den nasjonale kåringen.
-
3. Q-Meieriene
-
4. Tine
-
8. Rørosmeieriet
-
10. Bama
-
22. Kavli
-
26. Solvinge
-
29. Prior
-
38. Lofoten
-
40. Gilde
-
43. Synnøve
-
49. Nortura
Coop best i dagligvare

I dagligvarebransjen kaprer disse merkevarene en plass på topp 50-oversikten.
-
5. Coop
-
9. Kiwi
-
15. Meny
-
16. Rema 1000
-
20. Extra
-
25. Coop Mega
-
45. Coop Marked
– Med over 1,9 millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden samvirkets opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Derfor har Coop satt en ny og ambisiøs retning for bærekraft for årene som kommer, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.
Vinmonopolet markerer seg også med en 31. plass i den nasjonale oversikten.
Løft over tid
Gjennomsnittsscoren for de norske merkevarene i undersøkelsen har i økt fra et snitt på 25 i 2013 til 67 i 2022. Skalaen går til 200 og vinneren Finn fikk i år en score på 102.