Nyheter

Prispresseren
Martin Kolseth er stolt av å være en del av Food Union, det kypriotiske selskapet som eier både Isbjørn Is og Den norske isbilen.
– Food Union er et ungt og innovativt selskap, som balanserer utvikling og bærekraft. Uten denne eieren ville vi ikke klart å utvikle Isbjørn Is og Isbilen, og komme i posisjon til å bli en nasjonal leverandør til Rema 1000. Vi skaper lokale arbeidsplasser, og det er kanskje det viktigste samfunnsbidraget vårt, sier Kolseth.

Han er toppleder i begge selskapene, som samlet passerte 400 millioner kroner i omsetning i fjor.
Kraftig volumvekst
– Vi har opplevd 50 prosent volumvekst år for år siden 2018 for morselskapet. 2021 er et år der vi må konsolidere for å styrke oss for fremtiden. Salgsmessig er vi på nivå med fjoråret per juli for begge selskap og det er i tråd med forventningene, sier Kolseth.
180 millioner investert
Fabrikken til Isbjørn Is ligger på Follese på Askøy utenfor Bergen. Senest i år er det investert 20 millioner kroner i en ny produksjonslinje for kroneis.
– Fra 2016 og frem til i dag har Food Union investert over 180 millioner kroner for å sikre flere arbeidsplasser i Norge gjennom større fryselager og økt og forbedret produksjonskapasitet på fabrikken vår, forklarer Kolseth.
Åpen om opprinnelsen
Han er vant med at det dukker opp kritikk mot eierskapet og bekrefter at deler av istilbudet fra de nesten 100 isbilene Norge rundt, er produsert i Latvia. Kolseth presiserer at all produksjon på fabrikken i Follese er basert på norsk fløte.
Å merke med opprinnelsesland er ifølge Kolseth frivillig for iskrem:
– Vi har valgt å være helt åpne på dette. Det er mange eksempler på at andre produsenter velger det motsatte, sier Kolseth.
Han sier selskapet i påvente av økt produksjonskapasitet «vil være avhengig av å importere enkelte produkter vi per i dag ikke har teknologi eller kapasitet til å produsere selv».