Nyheter

Orkla varsler høyere matpriser
Økte innkjøpspriser er hovedgrunnen til at Orkla varsler høyere priser på mat utover i 2022.
Torsdag morgen presenterte konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch Orkla-konsernets tall for fjerde kvartal 2021 og året 2021.
Til sammen omsatte konsernet for 50.441 millioner kroner i hele 2021, opp 7 prosent fra 2020.
Tidenes høyeste driftsresultat
Driftsresultatet viste i 2021 en vekst på 11,9 % og endte på 6.145 mill. kroner. Dette er det høyeste driftsresultat for Orkla noensinne.
Konsernets driftsinntekter økte i fjerde kvartal med 11,1 prosent til 14.027 millioner kroner. Ved årsskiftet hadde konsernet 21.423 ansatte og 114 fabrikker i 22 land.
– Vi foretok flere strategisk viktige oppkjøp og styrket våre posisjoner innen prioriterte vekstområder, som plantebaserte produkter, forbrukerhelse og «Out of Home», sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.
Orkla Food Ingredients vokste mest med 16,1 prosent i fjerde kvartal.
Økt omsetning i Orkla Foods
Orkla Foods – der du finner de fleste av Orklas merkevarer innen mat – utgjør mer enn en tredel av Orkla-konsernet. Omsetningen for 2021 ble 18.760 millioner kroner, og driftsresultatet 2.471 millioner.

Slik oppsummeres konsernet tallene for Orkla Foods:
-
Bredbasert organisk salgsvekst i 4. kvartal: Sterkest salgsvekst til storhusholdning, kiosk og bensinstasjoner, men også fremgang i salg til dagligvare og eksport
-
Svak resultatutvikling i 4. kvartal primært grunnet økte innkjøpspriser og energikostnader
-
Orkla Foods hadde i 4. kvartal en salgsøkning på 5,5 %, hvorav organisk vekst var 4,1 %.
-
Veksten var bredbasert på tvers av de fleste markeder. Omsetningsveksten i kvartalet var god innen storhusholdning, kiosk, bensinstasjoner samt eksport, som var positivt påvirket av gjenåpning i flere markeder etter strenge smittevernstiltak mot pandemien.
-
Det var også omsetningsvekst i dagligvarekanalen, men av mer moderat karakter.
Kostnadene stiger
Smakstilsetninger, ferdigretter og pizza er kategorier som har bidratt til vekst i 4. kvartal, og salget av plantebaserte produkter fortsatte den positive trenden.
Resultatene i Orkla Foods bekymrer: «Det var i 4. kvartal negativ resultatutvikling i Orkla Foods på 10,8 %, i stor grad drevet av høyere innkjøpskostnader. I tillegg har både transport- og energikostnader økt, og særlig sistnevnte har slått kraftig negativt ut mot slutten av 2021».
Flere prisøkninger i vente
Orkla Foods har økt prisene i alle markeder. Dette fikk gradvis effekt i 4. kvartal og vil gi effekt gjennom 1. kvartal i 2022.
Så kommer konklusjonen: «Utviklingen i innkjøpspriser vil kreve ytterligere prisøkninger til kunde fremover».