Annonse

Økt interesse for norsk mat
Sju av ti spurte er enig i at det er viktig å kjøpe norsk mat for å støtte norsk landbruk, viser undersøkelse fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO.
Annonse
Etter bruddet i jordbruksforhandlingene mellom bøndene og staten har bøndene aksjonert blant annet for å belyse verdien av å satse på trygg norsk mat. Slagordet har vært «Ingen bonde – ingen mat». Bøndene har fått støtte fra flere hold, mange forbrukere har til og med endret profilbildet sitt i sosiale medier for å vise sin støtte til den norske bonden. Men betyr det noe for folk flest hvor maten kommer fra?Ja, det gjøre det, viser en undersøkelse fra ved Høgskolen i Oslo og Akershus (Bugge 2015). Ifølge undersøkelsen er interessen for norsk mat økende, og tilliten til den norske maten er stor.44 prosent av befolkningen legger stor vekt på at maten er produsert i Norge. 60 prosent foretrekker norske framfor utenlandske grønnsaker, og 72 prosent putter helst norskprodusert kjøtt i handlevogna. Syv av ti spurte var enig i at det er viktig å kjøpe norsk mat for å støtte norsk landbruk.Norske forbrukere har høy tillit til norsk matproduksjon. Hele 78 prosent oppgir at de mener norske kyr, griser, sauer og høns har det bra.Interessen for sesongbasert og lokal mat er også økende. Med drahjelp fra gourmetrestauranter har denne typen mat fått høy matkulturell status.– Opptattheten av norsk mat kan skyldes en sentimental lengsel etter «god, gammeldags bondekost». Men det kan like gjerne skyldes en ny type forbrukermoralitet: anerkjennelse, verdsetting og beskyttelse av norsk natur og kulturarv, samt et ønske om å ivareta og utvikle lønnsomme lokalsamfunn og norsk matproduksjon, skriver Annechen Bahr Bugge i SIFO-rapporten «Mat, måltid og moral.
Høy tillit til norsk mat
Forbruksforskningsinstituttet SIFO
Annonse