EPLEMOST: Landbruks- og matminister Jon Georg Dale, kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Norwegian og Peder Egge fra Egge Gård smaker på eplemosten som skal selges på flyvninger hos Norwegian fra september. Foto: DRM24/Elisabeth Bogstad

Nytt marked for lokalmatprodusenter

Norwegian har inngått et samarbeid om å selge 30 000 flasker med eplemost fra Egge Gård på flere av deres flyvninger.

Publisert Sist oppdatert
Epledrikken, som fra september skal selges på flyvninger mellom Norge, Sverige og Danmark, erstatter en spansk appelsinjuice. Planen er at epledrikken skal selges på flyvninger i hele Europa, USA og deler av Asia dersom de lykkes med salget.Ifølge landbruks- og matminister Jon Georg Dale er dette en gyllen mulighet til lå fremme Norges matskatter.– Med nesten 30 millioner flypassasjerer årlig, åpner Norwegian nå et nytt marked for lokalmatprodusenter. Det kan gi store muligheter og verdiskaping, og jeg håper å se flere norske produkt hos Norwegian i tiden fremover, sier Dale i en pressemelding.Over halvparten av de som reiser med Norwegien er fra utlandet, og mange er nysgjerrige på mat fra norske lokalmatprodusenter. Kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Norwegian har stor tro på at samarbeidet kommer til å lykkes.– Siden 2010 har salget av lokalmat- og drikke mer enn doblet seg. Turister fra Norge og utlandet er både opptatt og villige til å betale mer for god lokalmat med høy kvalitet når de reiser i Norge, sier Dale.

En gyllen mulighet

Stor interesse

Powered by Labrador CMS