Nyheter

Nortura girer opp for sunnere mat
Innen 2030 skal halvparten av Norturas salgsvolum for egne merkevarer være Nøkkelhullsmerket. I dag er andelen 19,3 prosent.
Dermed satser kjøttgiganten tungt for å bidra til å nå de nasjonale målene i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, samarbeidsavtalen mellom myndighetene og mat- og drikkenæringen, med helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) som øverste ansvarlige.
Nye mål satt i verdi
Før jul ble det satt konkrete mål i avtalen for perioden 2022-25:
Andelen produkter med Nøkkelhull-merket, målt i verdi på nasjonalt nivå, skal økes fra 18,8 % (2019) til 21,0 % fram til utgangen av 2025. Tallgrunnlaget er dagligvareomsetningen fra Nielsen IQ.
Nortura oppgir tallene som volumandel, ikke verdi. Nortura opplyser til Matindustrien at selskapet ikke rapporterer på salgsverdi for enkeltkategorier og varer av konkurransehensyn.
I 2021 økte Nortura volumandelen av Nøkkelhullsprodukter fra 18 % til 19,3 %. I 2019 var volumandelen 18,7 prosent, og de siste to årene har altså andelen Nøkkelhullsprodukter økt med 0,6 prosentpoeng.
Økningen er et resultat av en større satsning på sunnere produkter i Nortura, der fjorårets lansering av serien Gilde lyst kjøtt var en viktig bidragsyter.
Nortura, som eier merkevarene Gilde og Prior, er en av Norges ledende aktører på Nøkkelhullsmerkede produkter. I dag er godt over halvparten av Priors varer i dagligvare nøkkelhullsmerket. Dette er et resultat av en langvarig satsning på sunnere produkter, skriver Nortura i en pressemelding.
84 produkter
– Vi har 84 produkter med nøkkelhullsmerke på dagligvaremarkedet, og er stolt over å skape varierte produkter som i tillegg er sunne. Vi jobber kontinuerlig med å skape nye, sunne produkter. I tillegg er vi opptatt av å gjøre våre eksisterende favoritter enda sunnere. I 2022 fortsetter vi med dette arbeidet gjennom Priors satsinger på enda flere gode og sunne kylling- og kalkunprodukter, sier markedsdirektør Lise Kjær Kristoffersen i Prior.

Også Gilde har de siste årene arbeidet med å utvikle flere Nøkkelhullsprodukter.
– Produktserien «Gilde Go’ & Magrere» er vår egen serie med produkter som er sunnere varianter enn originalen. I 2021 lanserte vi også serien «Gilde lyst kjøtt» med Nøkkelhullsmerket, sier markedsdirektør Nina Rishovd Stavenæs i Gilde.
Ambisiøse mål
Nortura skal være den leverandøren av matvarer som tilbyr flest Nøkkelhullsmerkede produkter, og skal utvikle sunnere alternativer for våre mest populære produkter.
– Dette er ambisiøse mål, men vi opplever at dette er noe hele organisasjonen jobber målrettet mot. Vi er ikke i mål enda, men heldigvis på god vei. Vi har en økning av antall Nøkkelhullsprodukter hvert eneste år. I 2022 vil vi fortsette denne satsningen på sunne råvarer, sier direktør for trygg mat og dyrevelferd i Nortura, Hanne Steen.
Tett samarbeid med myndighetene
Fra nyttår forlenget Nortura Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Nortura forplikter seg gjennom avtalen til å redusere salt og mettet fett i sine produkter.
– For oss er denne avtalen en fortsettelse av det gode samarbeidet vi har med helsemyndighetene om å bidra til bedre helse for folk flest. Gjennom å signere avtalen fortsetter Nortura å ta et samfunnsansvar for å utvikle produkter som er sunnere og bedre for den norske befolkningen – noe som vi er veldig glade for å kunne bidra til, sa konsernsjef Anne Marit Panengstuen da avtalen ble signert i fjor.
Gjennom intensjonsavtalen har Nortura satt seg mål om 7 % reduksjon av mettet fett og 30 % reduksjon av salt fram til 2025.