Produktsatsing

En ny, norsk salatost skal bidra til å redusere importen av utenlandsk ost som dominerer denne del av markedet.

Norsk feta skal demme opp for dominerende import av ost

De siste syv årene har importen av feta- og salatost økt med hele 30 prosent. Nå skal en helt ny salatost, laget på norsk melk, ta opp kampen mot utenlandske aktører.

Publisert Sist oppdatert

Det er nok ikke mange som vet at mesteparten av feta- og salatost som selges i Norge er importert fra utlandet, med unntak av noen få lokale norske varianter.

Dansk, ikke gresk

Det som importeres her til lands er i hovedsak dansk feta-lignende ost basert på kumelk. For det er kun den tradisjonelle greske osten som er produsert i Hellas som kan kalle seg fetaost.

Import av ekte fetaost fra Hellas utgjør kun 7 prosent. 90 prosent, hele 2.548 tonn av importen, kommer faktisk fra Danmark, skriver Tine på sine hjemmesider.

Tine er et samvirke og eies av rundt 8.000 norske bønder.

Vil ha norske matvarer

I en fersk undersøkelse foretatt av Opinion (Forbruker og bærekraft 2024 fra Opinion), sier 7 av 10 norske forbrukere seg enige i at norsk melk og meieriprodukter er bærekraftige matvarer. 

Og fra tidligere er det kjent at nordmenn vil ha norsk mat, laget i Norge.

– Det er utrolig spennende at vi nå kan tilby norske forbrukere en norsk salatost på ku- og geitemelk, produsert her i Selbu. Feta- og salatost er populære produkter, men mange tenker nok ikke over at det er importerte kopier av feta, forteller Heidi Kristin Mathisen, anleggssjef ved Tine Meieriet Selbu.

Produktutvikling

På meieriet gleder de seg over å produsere en helt ny ost.

– Under fjorårets oste-VM var det flere geitoster fra Tine som stakk av med gjeve priser. Det er gøy å være med å utvikle helt nye produkter, og vi kan jo ikke annet enn å tro at den nye salatosten også vil utmerke seg, synes anleggssjefen.

Powered by Labrador CMS