MFU

OVER STREKEN: Disse produktene er i strid med retningslinjene, konstaterer MFU.

M&M-leker felt for markedsføringen

Matbransjens Faglige Utvalg fastslår at M&M-dispenserne i duty free-butikkene er i strid med retningslinjene.

Publisert Sist oppdatert
– Produktene bryter retningslinjene for markedsføring av usunn mat til barn. Det ser mer ut somleker enn godteri, og emballasjen på produktene er av en slik karakter at produktet blir underordnet, skriver en klager som har reagert på M&M-produktene på Gardermoen.De forskjellge M&M-figurene selges sammen med godteriet, men figurene er mye større enn produktene. – Dispenserne fremstår ikke som emballasje i normal forstand, og sjokoladen er ikke en integrert del av produktene, skriver MFU.Mars varsler at produsenten har satt igang en intern gjennomgang for å vurdere om dispenserne er innenfor Mars' egne nye, interne standarder.– De innklagede dispenserne er en slags leketøy med M&Ms logo, uttaler MFU, som mener dispenserne er hovedproduktet og godteriet bare et sekundærprodukt.Utvalget konkluderer med at M&Ms solgt med dispensere utformet som leketøy, er produkter som særlig retter seg mot barn.

Intern gjennomgang

Leketøy med logo

Powered by Labrador CMS