Nyheter

Mills-eier varsler prisøkninger

Prisene på innsatsvarene har økt voldsomt. Nå varsler Mills-eier Agra økte priser.

Publisert Sist oppdatert

­– Det er åpenbart at prisene vil stige ut til forbruker. Vi forsøker så godt vi kan å effektivisere for å nøytralisere så mye av inflasjonen som mulig. Men har ikke noe valg: Vi må dessverre føre prisøkningen videre, sier konsernsjef Knut Knutsøn Heje (45) til Dagens Næringsliv (DN).

Han leder det familieeide Agra-konsernet, som eier merkevarene Mills i Norge, Stryhns i Danmark og Foodmark i Sverige.

Agra er store i Norge, omsetningen i 2021 passerte 4,4 milliarder kroner, viser regnskapet. Driftsresultatet endte på 550 millioner kroner.

Den største innsatsvaren for Agra, med produkter som Soft Flora, Melange og Mills majones i Norge, er rapsolje.

– Ukraina er storprodusent av solsikkeolje. Og selv om vi ikke bruker mye solsikkeolje, har krigen påvirket prisene også for andre matoljer. Vi snakket om prisøkninger på 50 til 60 prosent. Vi har aldri sett maken, sier Heje til DN.

Han trekker fram eggeplommer som et annet eksempel, der er prisen økt med 130 prosent det siste året. I tillegg rammes selskapet av dyrere transport og emballasje.

Matprisene har økt 1,7 prosent de siste 12 månedene. Heje sier til DN at «det er mye høyere inflasjon på gang enn SSB foreløpig har rapportert».

1. juli endrer leverandørene prisene inn til dagligvarekjedene.

Powered by Labrador CMS