Undersøkelse

MER BEKYMRET: Norske forbrukere er mer bekymret for hva maten inneholder enn tidligere, viser fersk YouGov-undersøkelse. I Norge er man mer bekymret for palmeolje i maten enn i de andre nordiske landene. (Arkivfoto)

Mest redd for sukker og palmeolje

Annenhver nordiske forbruker er bekymret for hva matvarene inneholder, viser ny undersøkelse. I Norge er sukker og palmeolje verstingene.

Publisert Sist oppdatert
har nettopp publisert sin årlige Food & Health-rapport, som beskriver nordiske forbrukeres holdning til mat, livsstil og helse gjennom 10 år. Rapporten viser at omkring halvparten av de nordiske forbrukerne (46 % – 53 %) bekymrer seg over hva matvarene inneholder.Det er imidlertid store forskjeller på hvilke ingredienser nordiske forbrukere bekymrer seg for. I Norge og Sverige er forbrukerne mest bekymret for innholdet av sukker i matvarene, mens for danske og finske forbrukere er det tilsetningsstoffer som er verstingen.– Det er litt forskjellig fokus i de forskjellige landene og det gir utslag i det vi ser av oppfatninger, sier Per Ståle Ekrol, produktsjef hos YouGov.I tidligere undersøkelser har det vist seg at norske forbrukere bekymrer seg minst om innholdet i matvarer sammenlignet med sine nordiske naboer.– Dette har jeg tenkt har sammenheng med at vi har en god tillit til at matvaremyndighetene sørger for tryggere matvarer, sier Ekrol.Han påpeker videre at resultatene i årets undersøkelse er likere mellom Norge og de andre nordiske landene enn tidligere.Ekrol tror det stadige fokuset i media, også i Norge, på at man skal være forsiktig med hva man får i seg er noe av grunnen til at så mange blir bekymret.I Norge nevner for eksempel 15 % av de bekymrete forbrukerne palmeolje, noe som langt fra øverst på listen blant forbrukerne i Sverige, Danmark og Finland.– Jeg tror dette skyldes at noen har vært spesielt flinke til å sette dette på dagsorden her og fått frem at palmeolje både er dårlig for miljøet og kroppen, sier Ekrol.Undersøkelsen viser også de som er mest bekymret blant norske forbrukere er: mellom 16 og 34 år, spiser sunnere, er på en diett og er veldig eller ganske stresset.Resultatene i rapporten viser videre at jo sunnere man er, jo større er sannsynligheten for at man bekymrer seg for hvilke tilsetningsstoffer og ingredienser som skjuler seg i de matvarene de kjøper. I de fire nordiske landene er forbrukere som beskriver matvanene sine som overveiende sunne, overrepresentert i gruppen av bekymrete forbrukere.– Det har vel sammenheng med kunnskap. De sunne er mer interesserte og engasjerte i hva matvarene inneholder og leser deklarasjonene nøyere, og tilegner seg slik en viss skepsis, tror Ekrol.Food & Health undersøkelsen gjennomføres av YouGov sitt forbruker panel i de fire nordiske landene. Cirka 500 representative forbrukere i alderen 16–64 blir intervjuet i hvert av landene og undersøkelsen gjennomføres med samme metode i alle landene.YouGov

Mediepåvirkning

Medienes rolle

Sunnere mer bekymret

Powered by Labrador CMS