Nyheter

Matprisene har falt noe fra oktober til november, viser tall fra Virke dagligvare.

Matprisene gikk noe ned i november

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt med 0,4 prosent fra oktober til november, melder Virke dagligvare.

Publisert Sist oppdatert

­Tolvmånedersveksten gikk ned fra 13,1 til 12,7 prosent. Varene som bidro betydelig til prisfallet, var sjokolade, brus, lettmelk og ost, skriver hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen i en pressemelding.

– Økte kostnader i alle ledd

– Prisveksten på mat og drikke har steget siden sommeren. Den er fortsatt høy, men avtar noe fra oktober til november. Den er også noe lavere i Norge enn i våre naboland, opplyser Bendik Solum Whist, leder for Virke dagligvare.

Bendik Solum Whist, leder for Virke dagligvare. Foto Virke

– Det har vært økte kostnader på råvarer, energi og transport, altså i alle ledd i verdikjeden. Det har bidratt til stor prisoppgang denne høsten, fortsetter Wist.

Det står i stor kontrast til høsten i fjor, da forbrukerne opplevde prisnedgang på mat og drikke.

Powered by Labrador CMS