GLEDELIG: Nina Sundqvist Matmerk og landbruks- og matminister Bård Hoksrud er fornøyd med at lokalmatsalget er i vekst over hele landet. (Foto: Matmerk)

Lokalmatsalget tar seg opp

Lokalmat- og drikkesalget økte med 2,2 prosent i dagligvarehandelen i 2018. – Ergerlig at vi ikke bikket 5 milliarder i år, men gledelig at salget tar seg opp etter fjoråret, og ekstra gledelig at det vokser i hele landet, sier landbruks- og matminister Bård Hoksrud.

Publisert Sist oppdatert
På oppdrag fra Matmerk måler Nielsen lokalmatsalget i dagligvarehandelen hvert år. Lokalmat omsatte for cirka 4,97 milliarder kroner de siste 52 uker.Selv om salget fremdeles er lavere enn økningen i dagligvare generelt øker lokalmat- og drikkesalget i alle regioner, med ren fisk som største kategori.– Skal vi nå målet på 10 milliarder innen 2025 må hele bransjen dra lasset sammen. Nå er det viktig at vi arbeider sammen for å følge opp regjeringens satsing på "Matnasjonen Norge". Det er synd at vi ikke klarte å nå 5 milliarder i dagligvaresalget. Vi vet at omsetningen er større fordi i dette tallet måles ikke salget i spesialbutikker, restauranter, reiselivet, matfestivaler, Bondens marked, gårdsutsalg og Reko-ringer. Det er fakta jeg gjerne vil ha for å få et mest mulig helhetlig bilde, sier Landbruks og matminister Bård Hoksrud.– Jeg har derfor bedt Stiftelsen Matmerk om å gjennomføre en bredere salgsmåling av lokalmatsalg i 2019, nettopp fordi dette det er tall vi har behov for når vi videreutvikler "Matnasjonen Norge", sier Hoksrud.– Vi er så nær 5 milliarder som vi kan være, tallet er vel sånn ca. 4 970 730 000 og det er litt ergerlig at vi ikke sniker oss over 5 milliarder i år i omsetning i dagligvarehandelen, sier direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, som syntes det er gledelig at lokalmatsalget vokser igjen.– Det forteller meg at arbeidet som gjøres rundt om i hele Norge bærer frukter, selv om vi selvsagt skulle sett en enda sterkere vekst enn 2,2 %.Hun tror arrangementer som Oste-VM i Bergen er med på å løfte "Matnasjonen Norge" i forbrukernes bevissthet.– Lokal ost er en viktig spydspiss i lokalmatsatsingen. Omsetningen er på 170 millioner i dagligvare, og jeg er overbevist om at den vil øke med alt det positive fokuset vi nå har på norsk ost, avslutter Sundqvist.Definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.Matmerk og dagligvarekjedene kvalitetssikrer produktene basert som inngår i salgstallene hvert årNielsen ScanTrack: Utvalgsundersøkelse basert på ukentlig innsamling av POS data i norsk dagligvarehandel

Bærer frukter

Fakta om undersøkelsen

Powered by Labrador CMS