Nyheter

Tommy Wikmark (innfelt) brukte folkefinansiering for å få kapital til å bygge chipsfabrikk. Frosta markedsføres gjerne som «Trondheims kjøkkenhage».

Lokalmat skaffer kapital fra lokale småaksjonærer

Folkefinansiering ga Frostachips over 500 nye eiere og 7 millioner i frisk kapital.

Publisert Sist oppdatert

Lang erfaring med varegruppen, en god råvare og et hull i markedet. Tommy Wikmark kombinerer alle tre for en ny chipsfabrikk på Frosta. Midt i åkeren, som han sier det i kampanjevideoen sin.

Ambassadører

– Kona sa tidlig at dette er et typisk produkt for folkefinansiering, forteller han.

Wikmark og Frostachips er nemlig en av stadig flere matbedrifter som prøver å folkefinansiere. I stedet for å hente inn kapital fra en storebror i bransjen eller fra en bank, inviterer de folk flest til å gå inn med penger.

Tommy Wikmark vil ikke si så mye om folkefinansiering generelt, men for egen del ser han at det betyr mer enn «bare» kapital:

– Det skaper ambassadører. Mer lojale kunder er det vanskelig å få tak i. Eierne blir med og markedsfører produktet. Jeg får eposter som ønsker oss velkommen og sier at de gleder seg til å mobilisere alle kontaktene sine når vi lanserer, forteller han.

Premiumchips

Han forteller om et marked i Sverige der 23,9 prosent av chipssalget er det som defineres som premiumchips.

– I Norge er det 3,8 prosent. Potensialet vårt ligger i gapet der. Planen for Frostachips er ikke at vi skal ha alt det, men hvis vi kan ta en skikkelig bit, er det bra. Vi starter slik at vi kan skalere opp, og vi kan firedoble produksjonen i samme lokale, sier Wikmark.

I dagens marked synes han at Totenflak er det produktet som ligger nærmest Frostachips. Det blir klare forskjeller mellom produktene, men dem vil han ikke si så mye om ennå. Derimot er eierskapet en synlig forskjell fra andre chipsprodusenter:

– Kims er en del av Orkla. Scandza, som eier Sørlandschips, er blitt store. Maarud eies av Intersnacks, som er Europas største. Vi skal bli annerledes på den måten, sier han.

Heller ikke på andre måter har Frostachips tenkt å kopiere andre norske chipsprodusenter. Wikmark snakker heller om britiske mikrochipserier som tar den lokale poteten sin og forteller historien om den.

– I Storbritannia er dette blitt stort. Nordmenn og briter er begge chipsspisende folk, sier han.

Snackskunnskap

Gründeren har bakgrunnen sin fra snacks og godteri. Kontor over Prinsen kinosenter i Trondheim har han hatt helt siden han bygde opp kinokioskkjeden Location.

Nå er han daglig leder i Candy People. I kjedene er det den samme kategorigjengen som kjøper fra Candy People som det vil være for Frostachips.

Med Frostachips var første tanke ambisiøs nok: Å være «chipsen nord for Dovre». Men det ble ikke ambisiøst nok.

– Det er en million mennesker her. Men vi har hatt møter med kjedene, og dette har nasjonalt potensial. Det bor en del trøndere og skaptrøndere rundt i landet, smiler Tommy Wikmark.

Egentlig hadde han ikke noen «exit-strategi».

– Utgangspunktet var å lage et produkt som er vanvittig bra. Så lurer folk på «what’s in it for me»? Dette skal selges og gi utbytte, er ambisjonen hans.

Lokale bønder

De fleste av de drøye 550 som har investert, kjenner han ikke. Men han har googlet dem.

– Det er alt fra hjelpepleiere til snekkere til investeringsselskap. Det er folk som har jobbet i dagligvarebransjen, noen som er kjøpmenn i dag og masse bønder. Ti prosent av eierne holder til lokalt på Frostahalvøya. Til og med svigermor la inn bestilling – to ganger! betror han.

Med andre ord: Han kjenner på ansvaret.

– De fleste spør hva det skal smake. Nesten ingen spør når de får igjen pengene, ifølge Wikmark.

Tydelig risiko

Han satte inngangsprisen lavt for å gjøre prosjektet attraktivt for mannen i gata. 1988 kroner var nok til å bli medeier. Folkeinvest sto for kampanjen.

– De var flinke til å informere om hva det betyr å være eier og å opplyse om risiko hele tiden. Også om risikoen for å tape alt. Jeg tror og håper ut fra måten vi presenterte dette på, at folk vet hva vi driver på med, sier han.

Stjernekokk Davidsen på laget

Frostachips solgte 21 prosent av aksjene i selskapet, men da kjøpte Wikmark litt selv, også. Det var viktig å vise at han har tro på prosjektet. Candy People, Toril og Tommy Wikmark og Christopher W. Davidsen sitter på de største eierandelene. Michelin- og Bocuse-kokk Davidsen er med på å utvikle smaker og kvalitetssikre.

– Hele tiden er det viktig å ha gode allianser og gode partnere. Vi blir en betydelig aktør på potet, sier Wikmark, som trekker frem matkasseleverandøren Rågo og ikke minst Produsentpakkeriet Trøndelag blant partnerne.

Foto Michelinstjernekokk Christopher W. Davidsen er med på Frostachips som hobbyprosjekt og skal blant annet utvikle smaker. Foto: Georg Mathisen

Ikke start for tidlig

Du må ha kommet langt før du går ut og prøver å få folkefinansiering, råder Tommy Wikmark.

– Vi ser veldig mange som allerede har begynt å selge litt i markedet. Det er vanskelig å hente penger før du har kunder, selv om ikke produktet er ferdig utprøvd.

Han mener også at det er viktig å fortelle hvorfor folk bør investere.

– Ifølge teamet hos Folkeinvest investerer de oftere i gode mennesker enn i et godt produkt. Etter filmen vår fikk jeg høre at det virker som jeg brenner for dette. Det er klart: Jeg kunne aldri jobbet med klær eller solgt eiendom, sier han.

Dessuten må du ha en forretningsforståelse og klare å formidle den. Mange sier at «vi trenger ikke mer potetgull».

– Men det er mye dansk potet ute i markedet. Vi skal ha lokale ingredienser, maskiner og olje fra Sverige – det er det mest lokale som er mulig – og vi holder på med et prosjekt der vi kan bli de første som kan produsere på solceller, sier Tommy Wikmark.

Powered by Labrador CMS