Kavli

NYHETSFORMAT: Ved å bruke det velkjente nyhetsformatet, med barn som nyhetsankre og sette fordommer opp mot fakta, håper Kavlifondet at norske forbrukere skal få øynene opp for det positive som skjer her i verden – og at det nytter å hjelpe. (Foto: Kavlifondet)

Lei av negativt nyhetsfokus

Kavlifondet ønsker å få opp troen på at det nytter å hjelpe og ruller i disse dager ut kampanjen «De Gode Nyhetene».

Publisert Sist oppdatert
Med kampanjen ønsker de å øke forbrukerbevisstheten blant norske forbrukere., som eier både og , gir årlig av overskuddet fra Kavlikonsernet til gode formål over hele verden. I 2016 var tallet på 72,5 millioner kroner. «De Gode Nyhetene» blir å se i sosiale medier fremover.– Vi ønsket å gjøre noe annerledes enn klassisk bistands- eller merkevarekommunikasjon. Bærebjelken i hele kampanjen er å være en motvekt til det negative bildet vi får av verden gjennom mediebildet, sier daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, i en pressemelding.Iversen håper at kampanjen kan bidra den oppfatningen mange har om hvordan det står til i verden. De ønsker å få opp troen på at det nytter å hjelpe direkte eller gjennom bevisste forbrukervalg.– Vi har hentet inn kunnskap gjennom en landsomfattende . Den viser at mange har et negativt syn på hvordan det går her i verden. For eksempel mener 61 prosent at verden blir et verre sted å være eller står på stedet hvil, og nesten 40 prosent tror utviklingen i det vi gjerne kaller U-land går i negativ regning. Tall fra FN viser derimot at verden på veldig mange områder har beveget seg i veldig riktig retning de siste årene. Derfor ønsker vi å fortelle positive historier og vise den positive utviklingen, fortsetter Iversen.Kampanjen De Gode Nyhetene vil gå frem til august og er utviklet av kommunikasjonsbyrået Nucleus. Gjennom å bruke det velkjente nyhetsformatet, med barn som nyhetsankre og sette fordommer opp mot fakta, håper de at norske forbrukere skal få øynene opp for det positive som skjer her i verden – og at det nytter å hjelpe.Innsikten Kavlifondet har hentet inn viser at mange nordmenn er lei av det negative nyhetsfokuset mediene har å by på. 42 prosent av de spurte mener mediene fremstiller verden for negativt. Og 66 prosent sier de kunne ønske seg at nyhetsmediene la mer vekt på positive nyheter.– Det er litt oppsiktsvekkende at et flertall ser ut til å ha ”fått nok” av de dårlige nyhetene vi stadig eksponeres for. Derfor ønsker vi å leke oss med nyhetssjangeren på en ny måte og vise frem at det er mye som går fremover her i verden, sier Inger Elise Iversen.Overskuddet i Kavlikonsernet blir gitt til gode formål innen forskning, kultur og humanitært arbeid. I år kommer Kavlifondet til å bidra med 80 millioner kroner til samfunnsnyttige prosjekt i inn- og utland. Målet er at støtten skal skape ringvirkninger i lokalsamfunnet, i landet og i verden. Historiene i De Gode Nyhetene er hentet fra prosjektene Kavlifondet støtter.KavlifondetKavliQ-meieriene

Positive historier

Kantar TNS-undersøkelse

Lei av dårlige nyheter

Powered by Labrador CMS