Nyheter

De første ti tusen posene med Gastrogull kom på markedet i august. Rune Høydahl har tro på produktet, men konstaterer at det er mange som lager potetchips og at konkurransen er tøff.

Kryddersnakkis ga salgssuksess

Da Gastromat forsvant, skjønte forbrukerne hvor mye krydderblandingen betydde for dem. Nå er salget nesten doblet. Potetchips er ett av de nye produktene.

Publisert Sist oppdatert

24. august var potetchipsen på plass i nettbutikken, interessen var så stor at nettbutikken ga feilmeldinger. I skrivende stund er det tomt i nettbutikken.

Først til forhistorien: «Krise». «Panikk». «Går på veggene». Det nærmet seg katastrofe i de tusen hjem da Gastromat-maskinen røk i 2019. I hvert fall etter reaksjonene i sosiale medier å dømme.

Maskin trenger omsorg

– Dette er en maskin som trenger kjærlighet og omsorg. Du må lære deg å kjenne den, sier Rune Høydahl.

Dagens Gastromat-sjef var innom den lille fabrikken på Galleberg i Vestfold første gangen som tiåring. Han arbeidet der til han var 25. Så var han borte i 25 år.

– Det er mange som tror at vi er mange flere her. Vi er tre ansatte. I 2020 produserte vi over en million bokser i tillegg til at vi leverer en del løst krydder til matindustrien, forteller han.

Fulgte folketallet

Oppturen kom etter et elendig år. Hvis vi måler etter produksjon og salg, vel å merke, ikke hvis vi måler etter PR.

– Tallene til Gastromat har fulgt økningen i folketallet, men i 2019 ble det katastrofe, sier Høydahl. Etter at produksjonsmaskinen stoppet og ble stående i ti måneder, snakker han om at Gastromat er kjent fra tre steder: TV2-omtalene, annonser med flere tusen kroner for en boks på finn.no – og Lars Monsen.

– Det er mange som kaller oss «turkrydderet» og «hyttekrydderet». Vi har fått fantastisk hjelp av at Lars Monsen står der med Gastromat-boksen, helt uten at vi visste noe, medgir Rune Høydahl.

Tidligere år har salget av de grønne boksene ligget på litt over en krone per nordmann. Fra 6,3 millioner i 2018 raste omsetningen til bunns året etter. I fjor, derimot, havnet sluttsummen på 10,9 millioner.

På norgestoppen

– Markedsføringsmessig har de to siste årene vært fantastiske selv om 2019 var en katastrofe. Vi har ikke betalt en krone for det, så kanskje en maskinstopp i ny og ne lønner seg, sier Høydahl.

Han forteller om 2020-tall der det eneste krydderet i Norge som solgte flere enheter, var tolvgramsposer med sort pepper fra Hindu.

– Vi må takke dagligvarekjedene for at vi fikk beholde hylleplassen. Det er ikke noen selvfølge om dagen. Det beviser hvor populære vi er, sier han.

Mer til industrien

Nå selger Gastromat stadig mer til industrien, også.

– Spesielt til fiskeindustrien. Vi ser at mer og mer av det løse krydderet går dit. Det er ett eller annet som gjør at det passer veldig bra å bruke Gastromat over fisken eller i fiskemat, mener sjefen.

Han forteller om oppdateringer på sosiale medier som viser hvordan folk bruker krydderet på det aller meste – til og med på softis. Barnehager har tre ting til å heve smaken: Salt, pepper og Gastromat.

MSG og lokal purre

Samtidig er MSG (natriumglutamat) en omdiskutert ingrediens.

– Jeg spør folk om de liker asiatisk mat. Du vil ikke tro hvor mye glutamat de bruker i asiatisk mat. Det er ikke noe bevis for at det er helseskadelig, og hvis du bruker litt mer glutamat, kan du redusere saltinnholdet. Alt med måte, ifølge Rune Høydahl.

Da produksjonen lå nede, prøvde mange å lage sin egen Gastromat.

– Ingrediensene er enkle, men så er det blandingsforholdene og den spesielle maskinen vår. Det er den som gjør det hele, med oppvarming og tørking, sier han.

Han forteller om lokale råvarer så langt det er mulig. Grønnsakleverandøren ligger på den andre siden av veien, og boksene lages i Sande. Purre og hvitløk er ferske råvarer som moses på fabrikken. I tillegg er det salt, glutamat, gjærekstrakt og matfett i blandingen.

Potetchips

Nettbutikken har solgt over 600 t-skjorter. 450-gramsbeholderne er blitt populære hos storforbrukerne. Nå er Gastromat for første gang i historien ute med et annet produkt, også. En egen Facebook-gruppe prøvde å få Maarud til å lage Potetgull med Gastromat. Det skjedde ikke, men nå har Den Lille Chipsfabrikken laget de første ti tusen posene med Gastrogull.

– Utfordringen er å få Gastromaten til å feste seg, sier Høydahl, men har løsningen klar:

– Folk som vil ha den sterkere, kan bare ha på mer krydder!

Smak og eksport

Han har også tro på å eksperimentere med litt andre smaker. Gastromat med noe i tillegg. Det er ikke mange dagligvareleverandører med Gastromats rykte som bare har ett produkt. Han har prøvd med litt ramsløk i, og det var godt.

– Men det siste året har vi hatt nok med å produsere originalen. Jeg tror Gastromat har et stort potensial. En annen ting vi har oppdaget nå, er hvor mange tilhengere vi har både i Sverige, Danmark og Tyskland. Nå som ikke tyskere med bobiler har kommet til Norge, så har vi sendt veldig mye dit, forteller Rune Høydahl.

Powered by Labrador CMS