Fargene på produkt og emballasje avgjør om det blir suksess eller fiasko, ifølge Fabio Venturotti.

Kan for lite om farger

Emballasjebransjen kan for lite om hvor mye fargene betyr for å få forbrukeren til å handle, ifølge Pantone.

Publisert Sist oppdatert
Fargevalget på produktet eller emballasjen kan avgjøre om det blir suksess eller fiasko.– Mange mangler kunnskap om fargenes enorme psykologiske påvirkning, sier Fabio Venturotti i Pantone. En pressemelding fra Scanpack omtaler ham som verdens ledende autoritet på fargematching.På messen i Göteborg 20.–23. oktober kommer han for å snakke om fargenes betydning for forbrukernes valg.– Når vi ser på en farge, skapes det assosiasjoner. Noen er åpenbare, andre mer diskrete, forklarer han.Venturotti mener at beslutningstagere i emballasjebransjen må bli bevisste på fargenes betydning:– Det grunnleggende er at det finnes fagekombinasjoner om kompletterer hverandre eller kolliderer med hverandre. Og man må forsikre seg om at man velger riktige farger for emballasjen på ulike markeder, sier han.Å følge fargetrendene og holde seg oppdatert på hva som fungerer og ikke fungerer, kan være en avgjørende faktor for suksess, mener Venturotti. Han snakker også om fargekontroll – det å beholde nøyaktig riktig farge gjennom hele den grafiske prosessen.

Enorm psykologisk påvirkning

Bevissthet

Powered by Labrador CMS