Annonse

Hvordan smaker bærekraft?
De store kjedene kappes om å være mest mulig økologisk og vegetarisk, og til høsten kommer det store matvalget.
Annonse
Yngve Ekern, mangeårig matjournalist, forfatter og foredragsholder har de siste årene merket en endring i hva folk spør ham om.– Forbrukerundersøkelser viser at sju av ti vil ta hensyn til miljøet når de skal lage mat og åtte av ti sier at de ønsker å ta hensyn til dyret, sier Ekern.Trolig skryter man på seg litt i slike undersøkelser, men trenden er at dette er noe folk er stadig mer opptatt av.– Gamle kornsorter er for eksempel veldig «in». Det samme er kjøtt fra storfe som går fritt, kjekjøtt og hønsesuppe etter oppskrift fra bestemor.Nå kappes de store kjedene om å være mest mulig økologisk og vegetarisk.Omsetningen av økologisk økte med 20 prosent i fjor, og Nortura lanserte nylig produktserien Meatish, en serie vegetarprodukter til de som ønsker et alternativ til kjøtt.– På kun få år har vi gått en lang vei.Når kjedene følger opp dette er det fordi de ser tendensene. Det er positivt. Men, den nye landbruksmeldingen går ikke fremover. Her har de droppet økologiske målsetninger, sier Ekern.Forbrukerne er blitt mer kvalitetskrevende og matinteresserte. Mengden av mennesker på gårdsutsalg og matfester er økende, hagesentrene rapporterer om økt etterspørsel etter spiselige planter og det samme gjelder interessen omkring andelslandbruk og andelsparseller.– Vi som er opptatt av mat og hvordan den produseres er i ferd med å bli en betydelig bevegelse. Våre matproduserende bønder begynner å skjønne at de må følge med på den nye utviklingen om de skal få med seg de matinteresserte, det vil gi oss bærekraft, sier Ekern, og legger til at det er veldig bra at Norge gjør ting bedre enn mange andre land.Han er også veldig fornøyd med at politikerne nå har begynt å fatte interesse for hva slags mat vi spiser.– Det er en herlig utvikling, og til høsten kommer det virkelige matvalget.
20 prosent mer økologisk
Annonse