Nyheter

Coop er nominert til Plastløftets nye holdbarhetspris for sitt bytte fra plastbeger til pappemballasje med plastfilm på ferske bær. Det sparte 77 tonn plast.

Hvem vinner Plastløfte-prisene?

12 bedrifter er nominert i fire kategorier. Coop er nominert til den nye holdbarhetsprisen.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 22. mars deler Grønt Punkt Norge ut årets Plastløftepriser. Totalt 73 bedrifter har rapportert sine tiltak fra 2021, og juryen har plukket ut 12 nominerte til Plastløfteprisene.

– Vi er stolte av at det i år er rekordmange som har gjennomført Plastløftet. Det viser både engasjement og vilje blant våre medlemmer til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

LES MER I 2021s vinnere var Tine, Orkla og Arcus

Dette er de nominerte

Det skal deles ut til fire priser. Tre kandidater er nominert i hver kategori:

  • Økt bruk av resirkulert plast: Findus, Hansa Borg og Rema 1000

  • Reduksjon av unødvendig plast: Orkla HPC, Bergene Holm og Hikoki

  • Design av emballasje for gjenvinning: Mills, Fjordland og Orkla

  • Holdbarhetsprisen: GodtLevertGruppen, Coop og Bama

Holdbarhetsprisen er splitter ny. Den deles ut av Grønt Punkt Norge og Matvett for å synliggjøre emballasjens viktigste rolle: å beskytte og ta vare på innholdet og varen den emballere.

– Plastløfteprisene deles ut til de bedriftene som har gjort tiltak som imponerer ekstra. Dette er tredje året vi deler ut prisene og det blir vanskeligere og vanskeligere å finne vinnere, fordi det er så mange gode tiltak, sier juryleder Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.

Solide plastkutt i Coop

– Jeg er veldig glad for og stolt over at Coop er nominert til akkurat denne prisen. Vi jobber hardt for å optimalisere emballasjen samtidig som vi kutter plast, sier Sylvia Lofthus, kvalitetssjef trygg vare i Coop Norge.

I 2021 endret Coop emballasjen på ferske bær.

– Vi byttet fra plastbeger til pappemballasje med plastfilm på ferske bær. Dette har gitt 77 tonn mindre plastforbruk og bedret brukervennligheten. Tilsvarende emballasjeendring er gjort på norske moreller. Dette har forbedret holdbarheten ved at pappboksen ivaretar kvaliteten på en bedre måte enn plastemballasjen, og matsvinnet minsker, blant annet fordi frukten er bedre beskyttet, sier Lofthus.

Samlet er Coop nominert til prisen for å ha fjernet 268 tonn plast. Ifølge en pressemelding fra Coop utgjør dette en firedel av Plastløfte-bedriftenes plastkutt i 2021.

Tirsdag blir det altså klart om Coop vinner prisen:

– Uavhengig av det, er det utrolig inspirerende å se hvilke resultater vi får til med systematisk og dedikert innsats. Jeg vil takke mine kolleger og våre samarbeidspartnere for det vi har fått til. Vi skal jobbe videre slik at våre kunder og medeiere får enda bedre emballasjeløsninger, med mindre plast, mer resirkulert materiale og enda bedre holdbarhet, sier Sylvia Lofthus i Coop.

Powered by Labrador CMS