Annonse

Handler helst lokalmat i butikken
70 prosent av oss bruker butikken når vi skal finne lokalmat, viser undersøkelse. – Derfor er det så viktig at butikkene har den lokale maten og den lokale drikken, sier Nina Sundqvist i Matmerk.
Annonse
Undersøkelsen Norske Spisefakta 2018, som utføres av Ipsos MMI, viser at 70 % handlet lokalmaten i dagligvarebutikken. 27 % fant sine lokale spesialiteter på Bondens Marked og 16 % sier de kjøpte norske, lokalproduserte matspesialiteter på en matfestival.Nordlendingene er de som oftest handler lokalmat i dagligvarebutikken. I de tre nordligste fylkene er det hele 75 % som sier butikken er der de handler lokalmaten. I Oslo er det færre som handler lokalmaten i butikk (67 %), og flere som går på mathall/spesialbutikker (42 %) eller Bondens marked (29 %).– Vi har lenge sett at den lokale butikken er den viktigste salgskanalen for lokalmat, også i byene. I fjor ble det solgt lokalmat for 4,9 milliarder i butikk. Og selv om andre salgskanaler er viktige, så er det i butikken vi må sette inn støtet om vi skal nå regjeringens mål om en omsetning på 10 milliarder i 2025, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist, i en pressemelding.I fjor startet LofotenMat opp et prosjekt for å synliggjøre lokalmaten bedre i dagligvarebutikker i Lofoten. Det har gitt resultater.– Med mange turister både vinter og vår, ser vi stor etterspørsel etter lokalmat. I tillegg har lokalprodusert mat blitt mer og mer hverdagsmat i Lofoten. Jeg forventer derfor en ganske stor økning inneværende år, forteller Anne Karine Statle fra LofotenMat.I dag er det 22 produsenter fra Lofoten som er representert på Coop Extra Leknes og her er omsetningen av lokalmat fordoblet fra 2016 til 2017. Det inkluderer både meieri, kjøtt, drikke, bær/syltetøy, fisk/sjømat, grønnsaker og bakervarer.Lokalmat.no er den største og mest komplette oversikten over lokalmat i Norge. Nye produsenter kommer til fra hele landet og gjør portalen aktuell for stadig flere kjøpmenn, matinteresserte og innkjøpere.– Forbrukerne må være plagsomme og spørre i butikken etter lokalmat. Nå har butikkene ingen unnskyldning for ikke å tilby et større utvalg av lokal mat og drikke fordi alle butikkene i Norge har tilgang til oversikten Lokalmat.no som gir full oversikt på lokalmatprodusenter. Det er snakk om at butikkene må møte kundenes behov og få mer lokalmat i butikken, avslutter Nina Sundqvist.
Regionale forskjeller
Annonse