Annonse

Fremtidens hurtigmat
– Tanken bak restaurantkjeden Leon er at vi skal spise godt og leve godt i en hektisk hverdag, sier Helene Skjenneberg i restaurantkjeden Leon.
Annonse
Helene Skjenneberg, administrerende direktør for restaurantkjeden Leon i Norge og Sverige, kan fortelle at en av gründerne bak kjeden, britiske John Vincent, elsket fast food da han vokste opp.– Han syntes det var kjempegodt, men så også at det resulterte i at man ble slapp og følte seg dårlig, og stilte seg spørsmålet: Hvorfor kan ikke fast food være sunn mat.Det var starten på det britiske konseptet som omtales som fremtidens fastfood-kjede, med sunne, rene råvarer med lite fett og salt, basert på middelhavskonseptet.– Vi bruker kun naturlige råvarer, uten ingredienser som skal forlenge holdbarheten, og bruker krydder og urter fremfor salt, sier Skjenneberg og legger til at tanken er at vi skal spise godt og leve godt i den hektiske hverdagen.– Vi får dårligere tid, og mange er alltid på farten. Det er et magert utvalg om man vil være rask.Ifølge Skjenneberg utløste konseptet stor oppstandelse da det ble lansert: Mange mente at fast food ikke kan være sunn og bærekraftig.– Etter hvert snudde flere skeptikere, blant annet den kjente britiske kokken Jamie Oliver som uttalte at: This is the future of fastfood, forteller hun.Oslo er første by restaurantkjeden etableres i, utenom London.– Vi lanserte vår første restaurant på Oslo S i juni, og ekspanderer til en rekke land nå. Det har vært en fantastisk mottakelse, sier Skjenneberg, som tror de har funnet en viktig og riktig nisje i markedet.Dessverre har de måttet importere en del for å kunne nå de målene de har for maten sin.– Det å finne matingredienser og råvarer for å gjøre dette er fremdeles en ganske stor utfordring, så min oppfordring er at vi ønsker oss leverandører som satser på produkter uten tilsetningsstoffer. Det hadde vært veldig hyggelig hvis vi ikke behøvde å importere råvarene, sier hun, og understreker viktigheten av bærekraft, i alle ledd:– Det er viktig at vi setter et riktig fotavtrykk for oss i fast food-næringen. Riktig mat og bærekraft er to sider av samme sak, sier hun og påpeker at alle har en god grunn til å spise sunnere og mer variert.– Felles for brukerne er at det er viktig for dem hva de får i seg, og ønsket om å spise sammensatt mat. For oss handler det om stolthet, og å utfordre den tradisjonelle fast food-industrien. Det er en tid for dette, og den tiden er nå.
Naturlige råvarer
Annonse