Nyheter

Forbrukerrådet ber om at dagligvarekjedene slutter med 3 for 2-tilbud.

Forbrukerrådet krever slutt for 3 for 2-tilbud

Forbrukerrådet ber dagligvarekjedene om å slutte med 3 for 2-tilbud for å bidra til å redusere matsvinnet.

Publisert Sist oppdatert

− Det å redusere matsvinnet hjemme er noe mange ønsker, men det oppleves som vanskelig i hverdagen. En av årsakene er at vi blir lurt til å handle inn mer mat enn vi trenger på grunn av mersalgskampanjer og fristende 3 for 2-tilbud, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Matsvinndagen

Tirsdag 29. september er FNs internasjonale matsvinndag, og det er i anledning denne dagen Forbrukerrådet kommer med kravet om at dagligvarekjedene kutter ut denne typen tilbud.

I snitt kaster hver nordmann 42 kilo spiselig mat hvert år.

Forbrukerrådet mener at ansvaret for dette ikke kan legges på forbrukerne alene.

Foto − For å nå målene om redusert matsvinn må alle ta større ansvar, sier Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket. Foto: Berit Roald | NTB

− Kjedene har lenge snakket om å slutte med mersalg og 3 for 2, men dette gjøres fortsatt i utstrakt grad. Dette må de nå slutte med. Forbrukerne må i større grad få bestemme hvor store kvanta de vil kjøpe, sier Blyverket.

Frivillig bransjeavtale

Myndighetene og en samlet matbransje har gjennom den frivillige bransjeavtalen for redusert matsvinn forpliktet seg til 30 prosent reduksjon innen 2025 og 50 prosent innen 2030. Forbrukerrådet mener det må jobbes enda mer målrettet for å nå målene.

− For å nå målene om redusert matsvinn må alle ta større ansvar, sier Blyverket.

Flere markeringer

Dagen i dag er er verdens første internasjonale dag mot matsvinn, etter initiativ fra FAO/FN. Målet er å få fram viktigheten av å redusere matsvinn lokalt og globalt ved å utvikle felles materiell som alle land kan benytte. EUs plattform på matsvinn har også oppfordret medlemsland og organisasjoner til å markere dagen. FEBA (Den europeiske organisasjonen for matsentraler) og Too Good To Go Internasjonalt og i Norge skal gjennomføre digitale arrangementer og kampanjer i sosiale medier. Matvett planlegger å benytte anledningen til å synliggjøre bedriftene som har tilsluttet seg bransjeavtalen, ved å aktivisere ulike aktører i sosiale medier, heter det i en pressemelding fra Matvett.

Powered by Labrador CMS