Stolt: Det var en glad gjeng fra Fenalår fra Norge som tok imot EUs PGI-merke i Paris i går. F.v Svein Andreassen i Grilstad og Tind, matminister Jon Georg Dale, Per Berg i Nortura, Jan Arve Mork i Bjorli Fjellmat og Bente Avseth-Bakke i Nortura foran Eiffeltårnet. Merket garanterer særegen kvalitet knyttet til det gitte geografiske område. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Fenalår opp i eliteklassen

De fem produsentene i «Fenalår fra Norge» mottok i går EUs kvalitetsmerke PGI i Paris, og stiller nå i samme klasse som parma- og serranoskinke i franske delikatessebutikker.

Publisert Sist oppdatert
Fem bedrifter står bak produsentsammenslutningen «Fenalår fra Norge»: Bjorli Fjellmat, Finnsbråten, Fatland, Grilstad og Nortura. Etter to års jobbing kunne bedriftene i går motta bevis på at de nå kan bruke EUs PGI-merke på sine produkter. PGI (Protected Geographical Indication) garanterer en særegen kvalitet knyttet til det gitte geografiske området.– Dette er enormt viktig for den eksportsatsingen vi har i ulike EU-land og i Paris og Frankrike spesielt. Vi har ventet i to år på å kunne sette EUs logo på de franske fenalårpakkene, sier leder for produsentsammenslutningen Fenalår fra Norge, Per Berg.Fra franske forbrukerundersøkelser vet de at PGI-merket er en forutsetning for å nå fram til den kjøpesterke forbrukeren.– Franske forbrukere vet at det garanterer kvalitet og opprinnelse. Skal vi konkurrere mot parmaskinke og serranoskinke i kjøttdisken på delikatessebutikkene i Paris, er dette gull verdt, sier Berg.Det har vært mye jobb og en lang søknadsprosess frem til denne dagen. Fenalår fra Norge har vært på eksportmarkedet i Frankrike siden 2015. Godt hjulpet av eksportstøtte fra Landbruks- og matdepartementet.Salget har krøpet jevnt og trutt oppover, til 300 kilo i 2016 til nærmere 900 kilo i 2017. Dette tilsvarer cirka 15 000 60-grams fenalårpakker. Med EUs PGI-merke og nytt forbrukerdesign forventer fenalårprodusentene en solid salgsøkning i tiden fremover.– Et forsiktig mål for 2018 er 4000 kg fenalår på eksport. Det er en firedobling fra i år, sier Berg og påpeker at de så langt bare har solgt til Frankrike. Etter Anuga i oktober har de en lang liste med potensielle kunder å følge opp.Landbruks- og matminister Jon Georg Dale deltok også på arrangementet for å snakke om regjeringens satsing på eksport av mat og uttrykke sin begeistring for det Fenalår fra Norge har oppnådd.– En merkedag for norsk landbruk og jeg gratulerer ambisiøse fenalårprodusenter som nå virkelig kan vise franske forbrukere at de er i eliteklassen, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.Les hele saken i neste utgave av Matindustrien.

Kvalitetsstempel

Tror på salgsvekst

En merkedag

Powered by Labrador CMS