Nyheter

Daglig leder Geoffrey Jansen van Vuuren i Amundsen Bryggeri på Bjørndal i Oslo har hatt stor suksess på eksportmarkedet.

Eksportandel på 84 prosent for Amundsen Bryggeri

Daglig produserer Amundsen Bryggeri rundt 35.000 bokser øl. Hele 84 prosent av produksjonen går til eksport.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Geoffrey Jansen van Vuuren ønsker Matindustrien velkommen til bryggeriet på Bjørndal i Oslo. Eksporteventyret Amundsen Bryggeri AS, som startet allerede i 2013 eies av han og OBT invest.

Økt eksport år for år

Eksportandelen har vokst kraftig siden 2017, da var den 28 prosent. 2018: 54 prosent, 2019: 78 prosent og i 2020 og 2021: 84 prosent.

– Resten av produksjonen vår går til hjemmemarkedet, fordelt omtrent 50/50 på Vinmonopolet og hotell- og restaurantmarkedet, forklarer Jansen van Vuuren.

Automatisert produksjon

Tre store haller dominerer anlegget. Koniske tanker på 4.000, 8.000 og 12.000 liter til gjæringen og flate tanker til tappingen. Kapasiteten er 1, 5 millioner liter årlig.

Foto I dette meskekaret starter ølbryggingen. Tre uker og mange prosesstopp senere er ølet klart for distribusjon.

Tappeanlegget har vært en flaskehals, men i 2021 investerte selskapet rundt 10 millioner kroner i ny tappelinje. Pandemien førte til at den først kom på plass på høsten.

– Den tappekapasiteten vi nå har fått, kommer vi ikke til å vokse ut av, sier Jansen van Vuuren.

Amundsen Bryggeri har tidligere forsøkt seg i dagligvaremarkedet her hjemme, men valgte å prioritere eksportmarkedet på grunn av mangel på kapasitet i produksjonen. Den utvidede kapasiteten kan bety at dagligvaremarkedet igjen blir aktuelt.

Han mener automatisering er nøkkelen til lønnsom drift:

– Arbeidskraft er dyrt. I dag er vi åtte ansatte og produserer over to skift daglig, Vi tapper rundt 35.000 bokser i døgnet.

Foruten han selv og produksjonssjefen, består de ansatte av tre bryggere, to i pakkeavdelingen og en på lager og logistikk.

Dagens anlegg produserer to batcher daglig, men selskapet vurderer på sikt å utvide med en bryggekjele til. Da kan produksjon økes til fem batcher daglig, uten behov for mer mannskap.

Mange land

Geoffrey Jansen van Vuuren lister gjerne opp landene Amundsen Bryggeri eksporterer til, men å rangere betydningen av dem ønsker han ikke av hensyn til konkurransen. Her er lista i alfabetisk rekkefølge:

  • Australia

  • Belgia

  • Danmark

  • Finland

  • Frankrike

  • Hellas

  • Hongkong

  • Italia

  • Nederland

  • Portugal

  • Russland

  • Spania

  • Storbritannia

  • Sveits

  • Sverige

  • Thailand

  • Tyskland

I perioden før pandemien reiste selskapet verden rundt på messer og festivaler for å møte importører, distributører og ikke minst forbrukerne.

– Jeg savner de møtene, ansikt til ansikt. Før koronaen hadde jeg 50-60 reisedøgn i året. Etter har vi ikke tatt sjansen i frykt for smitte med påfølgende konsekvenser for produksjonen vår, sier Geoffrey Jansen van Vuuren.

Med unntak av distribusjon i Norge og Sverige gjennom Cask Norway og Cask Sweden er salget og distribusjon satt ut til profesjonelle i England, som kjenner det europeiske ølmarkedet godt.

Lønnsom drift

2020 ble et jubelår. Omsetningen ble 39,6 millioner kroner. Driftsresultatet ble 10,5 millioner kroner – med andre ord en driftsmargin på meget sterke 26,6 prosent.

2021 ble mer krevende. Her er noen av grunnene, ifølge van Vuuren:

  • Store investeringer

  • Noe lavere salgsvolum totalt

  • Lavere salg av sesongprodukter (44 cl), og mer salg fra det faste sortimentet (33 cl), som normalt har lavere marginer

Dyrere råvarer

Trøbbel med boksleveranser helt siden 2020, både på grunn av stor etterspørsel der større kunder blir prioritert og mangel på aluminium. Nødløsningen har vært blanke bokser, som betyr økte kostnader fordi selskapet selv må påføre etikettene.

Foto Geoffrey Jansen van Vuuren og John Hudson pakker fortsatt noe manuelt for å bli kvitt de gamle kassene fra før den nye tappelinja ble installert.

Regnskapet for 2021 er ikke klart:

– Slik det ser ut nå, tror jeg fjoråret ender på rundt 34 millioner kroner i omsetning.

En pandemi som gradvis slipper taket, gjør Jansen van Vuuren optimistisk. Strategien er klar: Befeste posisjonen der selskapet allerede er etablert, mer fast hylleplass – og vinne innpass i nye markeder.

Innpakningen er viktig

Øltypene og smaken er selvsagt en avgjørende suksessfaktor. De fargerike boksene en annen:

– Vi er utrolig takknemlige for å kunne jobbe med artisten Peter John de Villiers (Instagram: @theshallowtree), han har laget alle etikettene våre. Utseende skal være like bra som innholdet!

Foto Apocalyptic Thunder Juice 6,5 %, en New England IPA, er bestselgeren. Foto: Amundsen Bryggeri

– Hold fokus på produktene du lager, sørg for at de er attraktive i det internasjonale markedet. Det er viktig å tenke stort og tenke utenfor Norge. Det som forbrukerne her hjemme liker, er kanskje ikke det samme som forbrukerne i England liker. Reis rundt, skaff deg inspirasjon, svarer Geoffrey Jansen van Vuuren.

Øleksporten opp 32 %

I 2021 ble det eksportert 4,99 millioner liter øl fra bryggerier i Norge, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Det er opp hele 32 prosent fra 2020.

Kommunikasjonssjef Hege Ramseng i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Bryggeriforeningen Foto Kommunikasjonssjef Hege Ramseng i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Bryggeriforeningen

Eksportens andel av de 264 millioner literne øl brygget i Norge, er likevel bare snaue 2 prosent. Taxfreesalget er ikke med i tallene.

– Utfordringene med eksport er mange, og du må opp i et ganske stort volum for å få lønnsomhet, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Merkeordninger, toll og til dels et betydelig byråkrati er noen av utfordringene. Ramseng peker på Kina som et eksempel. Der er det andre krav til informasjon om innhold på etiketten enn hva vi har i Norge.

Danmark og Sverige er totalt de største markedene for eksport av norsk øl. I 2021 gjorde enkelte land kraftige byks: Finland + 663 %, Belgia + 378 %, Taiwan + 182 % og New Zealand + 87 %.

Ramseng synes det er stas å drikke norsk øl i utlandet:

– Jeg har drukket juleøl fra Nøgne Ø midt på sommeren i Barcelona.

Bryggeriforeningen anbefaler bryggerier som vil i gang med eksport om å søke bistand.

– Både Innovasjon Norge og Norsk-Tysk Handelskammer kan tilby god hjelp, sier Ramseng.

Powered by Labrador CMS