Nyheter

Dagligvareforsker tror prisene kunne vært lavere med færre butikker
Det høye antallet dagligvarebutikker i Norge gjør at prisene er høyere enn de kunne ha vært med færre og større butikker, tror forsker Alexander Schjøll.
– Jeg vil tro at prisene kunne vært betydelig lavere om det var færre butikker. Vi vet ikke hva det koster å drive en dagligvarebutikk, men det er klart at det er dyrere å drive mange små butikker, enn færre og større butikker, sier dagligvareforsker Alexander Schjøll ved Forbruksforskningsinstituttet Sifo til Nettavisen.
3.800 dagligvarebutikker
Ifølge avisen har Norge rundt 3.800 dagligvarebutikker, mens det er rundt 3.100 i Sverige. Dette til tross for at det bor dobbelt så mange mennesker i Sverige som i Norge.
Schjøll mener noe av forklaringen på det store antallet butikker er at folk bor spredt i Norge, men er også klar på at kampen om gode lokaler med god parkering er viktig.
Tilgjengelighet viktigst
Bendik Solum Whist, som er bransjedirektør for dagligvare i Virke, sier at tilgjengelighet er viktigere for forbrukerne i Norge enn i andre land. Han påpeker at nordmenn også handler oftere og mindre av gangen.
– Naturligvis har kjedene et ansvar for butikketableringer. Men man etablerer ikke en butikk i et vakuum, det må være et kundegrunnlag og en etterspørsel for å kunne etablere og drifte en butikk, sier Whist.