Nyheter

Magne Østgård, assisterende butikksjef ved Extra Sofiemyr, forteller at det nye brøddesignet er blitt tatt godt imot av kundene. Foto: Coop

Coop vil gjøre det enklere å velge sunt brød

Coop innfører nå egen grovhetsmerking slik at det blir lettere å finne ut av innholdet i brødene. Det var kundene som ba om det.

Publisert Sist oppdatert

­– Vi ønsker å vise frem innholdet slik det faktisk er, så det ikke skal være noe tvil for kundene om grovhetsandelen i brødene våre, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer (EMV) i Coop Norge.

På alle Coop-brød

Derfor trykker Coop nå den nye grovhetsmerkingen på alle våre Coop-brød, ved siden av den allerede godt etablerte brødskalaen, skriver dagligvarekjeden i en pressemelding.

Brødskalaen er en frivillig merkeordning for mel- og bakeribransjen, som består av et brødskalasymbol der brødet tildeles alt fra ett til fire kakestykker, basert på hvor grovt det er.

– Innføringen av brødskalaen var svært positivt og revolusjonerte bransjen i sin tid. Den var et viktig verktøy for å bevisstgjøre forbrukerne. Samtidig mener vi at den kunne vært enda tydeligere, og det er grunnen til at vi nå lanserer et egenutviklet grovhetsmerke på brødene våre, sier Brudvik.

Coop har innført egen grovhetsmerking og redesignet alle sine brød. Foto: Coop

Brødskalaen kan være misvisende

Brødskalaen er godt kjent og visuell, men utfordringen er at den kan være misvisende. Den vil blant annet tildele ett kakestykke til en loff, og et brød med 52 prosent grovhet får tre kakestykker, noe som gjør at brødene vil fremstå grovere enn de faktisk er.

– Det vi har gjort med vår nye grovhetsmerking, er å blåse opp grovhetsgraden i stor skrift. Vi mener det er en ærlig og tydelig måte å synliggjøre innholdet i brødene våre på, sier Brudvik.

Medlemspanelet involvert

Coop har testet både brødskalaen og den nye grovhetsmerkingen i sitt medlemspanel. Tilbakemeldingene er at den nye merkingen er nøyaktig og enkel å dekode. Ved valget mellom dagens brødskala eller ny grovhetsmerking, er flertallet mest positive til Coops nye designforslag. Den blir foretrukket på tvers av alle alderskategorier.

Coop i stikkord

  • Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag rundt 1.250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken.
  • I tillegg driver Coop rundt 120 byggevarehus i kjedene Obs Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, blant annet elektro.
  • Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Organisasjonen har i dag over 2 millioner medeiere.
  • Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

– Som forbrukereid organisasjon er vi opptatt av å lytte til medlemmene våre. Gjennom vårt medlemspanel kan medlemmene våre være med å påvirke hva vi gjør. Basert på tilbakemeldingene herfra ruller vi nå ut vår nye grovhetsmerking, sier Brudvik.

Endrer design

Innføringen av grovhetsskalaen blir gjort i forbindelse med en større designendring av Coop-brød.

– Det var på høy tid med en oppfriskning av brøddesignet vårt. Vi ønsket oss en større helhet på tvers av segmenter, og håper at kundene våre vil sette pris på endringene, sier Dorthe Gill Brudvik.

De nye brødposene på Coop-brød er nå ute i butikk. Kundene vil fortsatt finne alle sine favorittbrød, bare i ny drakt, heter det videre i pressemeldingen.

I tillegg lanserer Coop et nytt barnebrød med navn Småtrollbrød. Brødet er 80 prosent grovt og uten hele korn, noe som betyr at det er et av de groveste barnebrødene på markedet.

Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge. Foto: Espen Solli
Powered by Labrador CMS