Nyheter
Bærekraft + hygiene = emballasjetrend
Etter koronaen kommer mer emballasje til å være skreddersydd for netthandel – for eksempel uten D-pak.
Emballasjen skal være akkurat like miljøvennlig som før, men samtidig passe på hygienen.
– Covid-19-pandemien har allerede endret trendene som var i ferd med å forandre hele emballasjebransjen før krisen, sier Daniel Nordigården og David Feber.
Bærekraft igjen
De to er eksperter på emballasje hos McKinsey. Det siste halvåret har de fôret den globale bransjen med analyser av hvordan pandemien kommer til å påvirke dagligvarepakningene. De understreker at den viktigste utviklingen som var i gang – i retning av mer miljøvennlig og bærekraftig emballasje – fortsetter, men ikke akkurat som før.
– Vi fortsetter å legge vekt på bærekraft, men med en annen definisjon der vi også må ta hensyn til hygiene, forklarer Nordigården og Feber.
De ser at miljø mistet oppmerksomhet i den første koronafasen da alle var opptatt av trygghet og hygiene. Men det er absolutt ikke glemt:
– Næringsmiddelindustrien og handelen har ikke gått bort fra målene for bærekraftig emballasje. De forplikter seg ennå til å sørge for at mer av emballasjen kan resirkuleres på lang sikt. Samtidig gjør den nye hygiene-megatrenden at bransjen må tenke nytt på materialer og designkrav, konstaterer de to.
E-emballasje
Pandemien har også betydd mye for e-handel. I rykk og napp etter hvert som forskjellige land har innført, opphevet og innført igjen forskjellige restriksjoner. Men utviklingen går i samme retning. Flere må eller vil være hjemme mer av tiden, og dermed handler de mer av maten sin på nett.
– Her i USA, for eksempel, har nettandelen økt enormt, sier Nordigården og Feber, som arbeider i Detroit til daglig.
– Noen prognoser spår at andelen kommer til å øke til ti prosent i år, sammenlignet med to til tre prosent før krisen!
Det betyr endringer for emballasjen. I dag er mat- og drikkeemballasjen utviklet for produkter som selges i fysiske butikker. Når varene skal leveres hjem til forbrukeren, går det an å tenke på helt andre måter.
F- og D-pak
– Etter hvert som volumene øker, kommer flere til å se på emballasje for e-handel – det vil si at F-pak og D-pak blir slått sammen. Vi venter at store netthandelsaktører kommer til å lede an i å fjerne detaljistpakningen fordi de vil kreve emballasjedesign som gjør det mulig å transportere produktet direkte til forbruker uten et ekstra, ytre beskyttelseslag, sier de.
McKinsey-ekspertene bruker en fersk vaskemiddellansering i USA som eksempel: Produktet ble gjort mer konsentrert og emballasjen endret for å redusere vekt og gjøre håndteringen enklere.
Lavere vekt føyer seg inn i en trend som var der allerede før koronaen: Forbrukerne er opptatt av pris, og industrien må fortsette å kutte kostnadene. Det betyr at pakkere og fyllere må se på nye materialer i emballasjen, lettvektsløsninger og muligheten til å fylle mer effektivt og utnytte volumet bedre.
– Dessuten blir pakningene mindre og mer hylleklare. Dette kostnadspresset regner vi med at kommer til å fortsette, sier Daniel Nordigården og David Feber.
Mer kan gjenvinnes
Mer emballasje som kan gjenvinnes riktig, det er blant emballasjetrendene som McKinsey trekker frem i tiden etter at koronaen rammet. For mange i den norske industrien er det gammelt nytt:
– Mills er blant de første i verden til å anerkjenne utfordringen og finne en løsning på det, sa prosjektleder Ole Kristian Vestbekken da Mills gjorde alle margarinflaskene sine gjenvinnbare i 2018.
Da var det folieringen som ble endret på flaskene med flytende Melange, Vita hjertego’ og Olivero. Tidligere var den heldekkende dekorfolien laget av pet – dagens flasker har samme PP (polypropylen) i både flasker og folie.
– Endringen sørger for at emballasjen blir sortert riktig i automatiske sorteringsanlegg og dermed kan materialgjenvinnes.