Ledelse

Å si opp jobben ble en trend på TikTok

Behold dine beste medarbeidere – ta praten før det er for sent.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. En oppsigelsesbølge har truffet arbeidslivet.

I USA er trenden blitt omtalt som «The Great Resignation»; med henvisning til at folk slutter i jobbene sine for å finne noe annet som gir mer mening og glede.

På sosiale medier som TikTok og Twitter begynte unge arbeidstagere å dele videoer om hvorfor de sa opp.

Mange av dem snakket om dårlige arbeidsforhold og dårlige sjefer, og mot slutten av 2021 ble såkalte #QuitTok-videoer en trend virkelig som «tok av» på TikTok, ifølge Forbes.

Det er selvfølgelig mange forklareinger på hvorfor folk skifter jobb, men én av grunnene som ofte trekkes frem; er at pandemien gjorde at folk begynte å tenke igjennom hva de ville her i livet.

Hva gir det mening å holde på med?

Snakk med dine ansatte

Det skal sies at det er stor forskjell på det norske og det amerikanske arbeidslivet, men også det norske arbeidsmarkedet er preget av utskiftninger og Finn.no har meldt om et rekordhøyt antall stilling-ledig-annonser.

Hva kan så du som er leder gjøre for å forhindre at flinke folk slutter?

Snakk med dine medarbeidere før det for sent, råder coachen Louise Vælds i et innlegg hos danske Væksthus for ledelse.

Hennes erfaring er at mange medarbeidere faktisk ikke snakker med lederen sin om hva de er misfornøyde med på jobb før de sier opp.

Kanskje antar de at de ønskene de har ikke vil bli innfridd? Kanskje tør de ikke ta samtalen fordi de er redde for å miste jobben? Kanskje har de ikke en god nok relasjon til sjefen til å ta samtalen?

Noen vet heller ikke hva de egentlig ønsker.

Fire råd til ledere

«Derfor er det viktig at du løpene sjekker inn og har noen samtaler med medarbeiderne», skriver Vælds, som minner om at det å miste kompetente medarbeidere er dyrt; i form av rekruttering og opplæring.

Til ledere som skal snakke med medarbeidere om hvordan de har det, gir hun blant annet følgende råd:

  • Anerkjenn medarbeider og vis at du setter pris på deres bidrag i organisasjonen

  • Still spørsmål om hvilke arbeidsoppgaver de liker best, og finn ut hvilke oppgaver det er som tapper dem for energi

  • Snakk om behov knyttet til arbeidstid, ferie og fleksibilitet

  • Ha en åpen dialog om hva de kunne tenke seg å bevege seg mot i fremtiden. Ønsker de nye oppgaver, flere lederoppgaver, oppgaver andre steder i organisasjonen osv?

Liten risiko, erfarer coachen

Vælds understreker at det er viktig at det ikke bare blir én samtale, men at dere jevnlig snakker sammen og finner ut av hvordan arbeidsplassen fortsatt kan være et attraktivt sted å være for medarbeideren.

Coachen skriver at mange ledere vil tenke at risikoen vil være at medarbeidere vil be om mange ting som lederen ikke kan møte dem på. Vælds egen erfaring er en annen.

Det hun erfarer, er at medarbeidere ofte ønsker mindre enn du tror og er lettere å komme i møte enn du har tenkt.

Ikke avvis medarbeideren med at «dette lar seg ikke gjør», forsøk heller å være fleksibel og kreativ, råder hun. «Hvis det er noen arbeidsbetingelser du ikke kan gjøre noe med, så handler det om å skape fleksibilitet på annen måte».

Powered by Labrador CMS