SIGNERING: Representanter fra matindustri, serveringsbransje, primærnæring og dagligvare signerte tilslutningserklæringer i klima- og miljødepartementet om å redusere matsvinn. (Foto: Snorre Tønset)

40 slutter seg til matsvinn-avtale

– At så mange vil slutte seg til avtalen er fantastisk og viser at matbransjen tar dette på alvor, sa klima- og miljøminister Vidar Helgesen da de store dagligvarekjedene og et stort antall norske bedrifter igår signerte en bransjeavtale om reduksjon av matsvinn.

Publisert Sist oppdatert
Målet med avtalen er å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. Avtalen ble i juni undertegnet av fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner.– Dette er en stor dag. Vi hadde også en signering i juni, og at så mange vil slutte seg til avtalen er helt fantastisk. Den store oppslutningen viser at matbransjen tar dette på alvor at de ser verdien av samarbeid for å redusere matsvinn, sa klima- og miljøminister Vidar Helgesen før signeringen.Han understreket at matsvinn er en samfunnsutfordring som man må og kan gjøre noe med.– Målet er å få flere til å spise opp maten sin. Aktørene i matbransjen er viktige fordi dere har en opplysnings- og oppdragereffekt.Matsvinn er en stor global utfordring, og derfor en viktig del av FNs bærekraftsmål. En tredel av all mat som produseres i verden blir ødelagt eller kastet. Bare i Norge kaster en gjennomsnittlig norsk forbruker 42 kg mat som kunne vært spist hvert år.– Det er meningsløst, og dårlig for klima og miljø. Men også dårlig butikk, slo ministeren fast.Myndighetene skal rekruttere offentlige virksomheter og kommuner til arbeidet med å redusere matsvinn.– Fra statens side krever vi måling av matsvinn når vi for eksempel setter kantinetjenester ut på anbud, sa Helgesen.Han påpeker at målet som er satt gjelder for total mengde matsvinn. Derfor er det viktig at hele verdikjeden er med. Fokus på matsvinn fører også til økt fokus på matkvalitet og utveksling av erfaringer.– Jeg ser frem til en kombinasjon av samarbeid og konkurranse mellom bedrifter for å oppnå minst mulig matsvinn enten det gjelder emballasjens utforming eller størrelse, datomerking eller annet, sa Helgesen, og påpekte at det er et stort dugnadsarbeid som ligger foran oss.– Det er en folkebevegelse som vokser minutt for minutt.Norgesgruppen, Rema, Coop, Bama, Barilla Norge, Brynildgruppen, Finsbråten AS, Foodman AS, Gartnerhallen, Grilstad, Gårdsand, Hansa Borg Bryggerier, Matbørsen, Mathuset Holmens, Mills AS, Cernova, Nortura, O. Kavli, Orkla ASA, Q-meieriene, Synnøve Finden, Sørlands Chips, Tine, Unilever Norge, Norsk Kylling AS, Hennig Olsen, Baxt Thai Union/King Oscar, Nestlé, Lerøy Seafood Group, Pelagia AS, Insula AS, Compass Group, ISS FS Norge, Nordic Choice Hotels, Scandic Hotels, Scandic Vulkan, SalMar AS og Sodexo.

Dårlig butikk

Samarbeid og konkurranse

Disse signerte avtalen

Powered by Labrador CMS