Emballasje

– For alle oss som setter vår stolthet i å produsere norsk mat på norske ressurser, er det få ting som smerter oss mer enn når det må tys til import for å dekke et melkeunderskudd, understreker Marit Haugen, styreleder i Tine og selv melkebonde. Foto: Tine

Tine lover bot og bedring – og tar Nyt-grep

Tine er blitt kritisert for å bruke emballasje med Nyt Norge-merket på produkter som kan inneholde importert melkepulver. Nå lover melkebøndenes selskap bot og bedring – og tar Nyt-grep.

Publisert Sist oppdatert

Bakgrunnen for reaksjonene er at Tine har et melkeunderskudd på én prosent, som er blitt løst ved å importere melkepulver.

Konsernet har nemlig søkt og fått dispensasjon om å kunne bruke emballasje med Nyt Norge-merket på produkter som kan inneholde importert melkepulver.

Yoghurt

Produktene som i en tidsbegrenset periode vil kunne inneholde importert melkepulver, er Tines fruktyoghurter, Yoghurt Naturell, Yoghurt Nyt, Yoghurt Laktosefri og Go' morgen.

Tine Yoghurt Nyt er ett av produktene som vil kunne inneholde importert melkepulver. Foto: Tine

Det er ikke praktisk mulig å merke hvert enkelt beger, men Tine vil sørge for at forbrukerne får tilgang til god informasjon om dette i butikk, lover Tine.

«Forbrukerne vil merke lite til denne mangelen, og alle deres favorittprodukter blir å finne i butikkhyllene. En dispensasjon betyr ikke at Tine kommer til å benytte seg av denne, med mindre det blir nødvendig for fortsatt å være leveringsdyktig til kunder og forbrukere», understreker matvareprodusenten i en pressemelding. ­

Tine har likevel bestemt seg for å lytte til kritikken og vil i tiden framover sørge for at «forbrukerne får god informasjon om hvilke produkter som kan inneholde inntil 3 prosent importert melkepulver. Selskapet gjør dette for å hegne om Nyt-Norge-merket, understreker Tine.

Grepene skal tas så raskt som mulig, understreker konsernet.

– Én vond prosent

– Selv om det bare er et melkeunderskudd på én prosent, er dette en vond prosent for oss melkebønder, mener Marit Haugen, melkebonde og styreleder i Tine.

– Norske forbrukere fortjener meieriprodukter produsert av 100 prosent norsk melk. Det skal vi gjøre alt vi kan for å levere på. Nå står vi i en situasjon hvor vi må vi ta vare på Nyt Norge-merket, og vi skal være åpne om det vi gjør, sier Marit Haugen, melkebonde og styreleder i Tine.

Hun legger til at styret og administrasjon jobber med en «grundig gjennomgang av alle faktorer som ligger bak melkeunderskuddet – både med hensyn til prognoser, økonomi og driftsmessige forhold».

Administrerende direktør i Nyt Norge, Nina Sundqvist, støtter opp om infogrepet som Tine nå tar.

– Det er bra at Tine tar nødvendige grep for å ta vare på tilliten og omdømmet til opprinnelsesmerket Nyt Norge. Det er helt essensielt for at vi skal fortsette den viktige jobben med å gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken, understreker Nina Sundqvist.

– Det er bra at Tine tar nødvendige grep for å ta vare på tilliten og omdømmet til opprinnelsesmerket Nyt Norge, understreker Nina Sundqvist, administrerende direktør i Nyt Norge. Foto: Nyt Norge
Powered by Labrador CMS