Emballasje
Fem millimeter kutt sparer 29 tonn emballasje
Toro gjorde posene fem millimeter smalere og sparer 29 tonn emballasje. Nå kommer også flere av de tradisjonsrike gryterettene i smartere emballasje.
– På disse familiepakkene sparte vi 29 tonn folie, kartong og bølgepapp, viser Adler Ekanger.
Han er prosjektleder for pakketeknikk hos Toro. De siste årene har fabrikken i Indre Arna gjort seg bemerket med en lang rekke små endringer i emballasjen. Mange av dem er ikke synlige for forbrukeren, men for materialbruk og transportbehov har noen millimeter blitt til mange tonn.
Hele verdikjeden er blitt mer opptatt av fyllingsgrader
Det er familiepakningene med forskjellige sauser som har fått ny emballasje. Den samme mengden pulver er fylt i fem millimeter smalere poser. Fire poser i hver pakke, og pakkene er også blitt smalere. Så pakkes f-pakene (forbrukerforpakningene) i d-pak (distribusjonsforpakning) der det i tillegg er fjernet unødvendig luft over posene.
Det betyr at det blir plass til 47 flere d-pak på hver pall. Resultat: 1.700 færre paller som må transporteres, som igjen betyr færre vogntog på veiene og lavere CO2-utslipp. Også på grunn av spart diesel – ikke bare som følge av mindre råvarer i emballasjen.
Samarbeider tettere
– Optimering av emballasjen er med i alle prosjektene våre, sier Adler Ekanger.
– Innfallsvinkelen vår er alltid at emballasjen skal ivareta det produktet som er inni, supplerer produktutvikler Jarle Nygaard.
Emballasjeekspertene og produktutviklerne samarbeider tettere enn noen gang. Nå er markedsavdelingen opptatt av de samme hensynene.
– I det siste har marked kommet på banen med krav til oss om optimalisering. Hele verdikjeden er blitt mer opptatt av fyllingsgrader både på forbrukerpakninger og distribusjonspakninger, og Orkla har tatt dette på alvor. For en del av det vi har gjort, er det krav fra kundene våre om optimalisering som danner grunnlaget, forteller Ekanger.
Mer i hver d-pak
Tradisjonelt har emballasjeekspertene og markedsavdelingene ofte dratt i forskjellige retninger i industrien. Markedsavdelinger flest har ønsket seg den emballasjen som synes best, og så har det heller ikke skadet om den har tatt litt ekstra plass i hyllene.
I emballasjemiljøene, derimot, har optimering lange tradisjoner. Ikke nødvendigvis minst mulig emballasje, men best mulig for produktet, transporten og salget i kombinasjon.
– Nå er ofte optimalisering en del av de prosjektene som marked kommer til oss med. Når markedsavdelingen sier at vi skal revitalisere porteføljen vår, så er et av målene å få flere f-pak inn i hver d-pak. Det har vi gode erfaringer med, og vi har gjort det nå i flere prosjekter, sier Ekanger.
Effektivt i fabrikken
Samtidig som emballasjen skal utnyttes bedre, arbeider Toro hele tiden for å få selve produksjonen mer effektiv, også. Det var en av grunnene til at familiepakkene med saus fikk en bedre løsning:
– Vi hadde en dessertserie som gikk i poser og kartong i ett format, og deretter så vi om sausene i familiepakning kunne gå på samme format, forteller Jarle Nygaard.
Det kunne de. Dermed er det heller ikke nødvendig å stille om maskinene mellom produksjonene. Det betyr spart tid i fabrikken.
Pasta og gryter
Pastarettene er et annet eksempel på ny emballasje der litt mindre poser har betydd mye. I familiepakkene er det blitt rom for 20 prosent flere f-pak i hver d-pak; i toporsjonspakningene har 12,5 prosent flere f-pak fått plass i smalere detaljistforpakninger. Det har gjort det mulig å bruke 280 færre paller til akkurat samme mengden mat.
I neste lanseringsvindu skjer det samme i enda større stil – da kommer gryteretter også i mindre poser.
– Suppene kom i bølge tre i fjor. Gryterettene kommer i bølge én i år, forteller Adler Ekanger.
Det varierer litt fra produkt til produkt hvor mye mer det blir plass til i hver d-pak. I snitt er det snakk om rundt fem prosent økning på supper og gryter. Tallene blir høye likevel så lenge det er snakk om rundt 40 millioner poser i året.
Ikke for mye
Så er det hele tiden viktig å ha to tanker i hodet på én gang når flere forbrukerpakninger skal pakkes sammen. Rundt omkring i landet ligger det mange nærbutikker som er skeptiske til å få mer i d-paken og som aller helst skulle hatt muligheten til å kjøpe inn enda mindre mengder av mange varer for å unngå svinn.
Suppene og sausene fra Toro er ikke de produktene der problemet er størst – her er holdbarheten lang. Men det er et hensyn som også må tas.
Også for operatørene på fabrikken slår det positivt ut at endringene ikke blir altfor store.
– Det er påfallende hvor positive de som står ved maskinene, er. Vi får mye goodwill på gulvet fordi vi bryr oss om arbeidsforholdene deres og gjør jobben med å spare miljøet, sier Ekanger.
Nå som industriens hjelpere er ute av dagligvarebutikkene, vil kundene til Toro ha flere varer ut på gulv og mindre arbeid. Det betyr prepakking, og også pallene er byttet ut for et par år siden.
– Vi har gått fra bølgepapp til sirkulasjonspallene fra Norsk Lastbærer Pool. På det har vi spart 20 tonn bølgepapp. Nesten alt hos oss går på NLP-paller, forteller han.
Plast fremfor gamle trepaller betyr at det blir mye mindre behov for rengjøring i fabrikken. Trepallene fliser seg opp og er vanskeligere å holde rene.
Fjernet transportemballasje
Toro har også fjernet 11,5 tonn plastfolie fra pallene sine.
Tidligere ble det lagt et toppark av folie på pallene. Da det ble fjernet, ble det også mulig å bruke mindre strekkfilm rundt pallene, siden det ikke var noe ark som måtte holdes på plass lenger.
Blokker og terninger med buljong ble tidligere pakket i samlekartonger før de ble satt på pallene. Nå stables de på pallen uten ekstra kartong.
Buljongterningene er langt fra de største produktene i industrien, men kartongfjerningen har ført til at Toro klarer seg med 35 færre paller.